Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    Ursprungligen postat av fart66
    De var fine, fine bilder også
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Riktigt snygga! Vart köptes dessa ifrån?
    Tack!

    dessa köpte jag i fredags hos KajP på Aquazoo
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Marcus Karlsten
      Användare
      • januari 2013
      • 318

      Gör nu en liten Apisto come back med 4st nijsseni.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 341,4 KB
ID: 689390
      www.marcuskarlsten.se
      -www.mobelspecialen.se-

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        Trevligt! Härligt foto
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • Marcus Karlsten
          Användare
          • januari 2013
          • 318

          Tack, lite osäker på könsfördelningen. Dessa lär vist bilda par.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

          Kommentar

          • Cimiall
            Användare
            • januari 2014
            • 15

            Hej är ny här och har inte haft apistos så länge. Har precis startat min 110 L och har (vad som jag fått reda på) macmasteri 1+1 och sedan en hona som antingen är Mac eller veijita :/ men ska köpa 2 honor till. Min undran är vad har ni tex för malar som inte tar rommen? Vilka andra fiskar kan man ha som inte äter ynglerna ?
            /Cinnicka

            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,9 KB
ID: 689496
            Mitt nystartade 110L apistogramma kar ser nog bättre ut när syrebubblerna försvinner. Ska även köpa svagare lysrör eller köra dioder
            Senast redigerad av Cimiall; 07 januari 2014, 23:50.
            Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              Välkommen hit!
              Ototcinclusar tycker jag passar bra i ett Apistogramma kar, små och fredliga det enda man behöver tänka på är att de vill vara i en grupp och att man behöver stödmata dem lite
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • Cimiall
                Användare
                • januari 2014
                • 15

                Tack Pia för svaret
                nästa fråga: kan man ha 2 hanar och 4-6 honor i 110L???
                Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Välkommen hit!! Jag skulle bara ha en hanne i det akvariet, men två kan fungera du har ju många gömställen. Ännu bättre kan vara att lägga gömställen på vardera ände av akvariet.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 45

                    Ja en hane och max två honor i ett så pass litet kar, lägger du i fler går de en säker död till mötes. Medhåll på att otocinclus är ett bra väl samt att de behöver stödmatas.

                    Kommentar

                    • Cimiall
                      Användare
                      • januari 2014
                      • 15

                      Jag har 4 grottor på olika ställen och ska sätta i fler växter o lite mer sten o skiffer
                      har även en 310L som jag ska göra i ordning ( när jag sålt mina ancistrus och vanliga + alla gula) ska bara spara 1gult par och 1 blått par fjärilar.
                      En annan kanske dum fråga men kan man ha diskus i samma kar? Har en ensam diskus
                      Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                      Kommentar

                      • RaketLasse
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 22

                        Ursprungligen postat av Cimiall
                        En annan kanske dum fråga men kan man ha diskus i samma kar? Har en ensam diskus
                        Diskus ska väl vara stim (6plus) och räkna med 50 liter per diskus, iaf tills de vuxit till 14-18cm och parat ut sig, då kan man ha ett ensamt par i en kub på 60*60*60cm...
                        Kuben är iofs för lek, och bör då inredas därefter, inget substrat, ljusdrivet skumfilter, lekkon, värmare.

                        Jag har bara sett en ensam diskus i ett kar i en akvariebutik, den var väldigt mörk (som de kan bli om de inte alls trivs). De kallade den " Dark Angel" eller nåt sånt och sa färgen är helt naturlig... Den försvann" efter någon vecka.

                        Kommentar

                        • Cimiall
                          Användare
                          • januari 2014
                          • 15

                          Behöver hjälp....
                          Mina electric blue fjärilsciklider har fått gul/bruna prickar ca 2mm stora .
                          Tipps på vad det kan vara? Har dom just nu i karantän med Maxdos med tetra Medica general tonic.
                          Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                          Kommentar

                          • Cimiall
                            Användare
                            • januari 2014
                            • 15

                            Nya bilder sort? kön?

                            Har tagit några nya bilder på min apistogramma som ska vara en veijita men vet ej om det är det och vilket kön
                            Bifogade filer
                            Apistogramma 110 L + 70 L + 70 L + Albino ancistrus. Snart uppstarta 310 L paludarium

                            Kommentar

                            • Rasmus E
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 68

                              Jag har två honor och en hane av Apistogramma viejita . Skillnaden är väldigt tydlig. Honorna är typ 4 cm och gula. Om någon av dem blir stursk får den ett svart lodrätt streck över ögat. Många apistogrammaarter har ju väldigt lika honor. Hanen är 7-8 cm, röd på ovansidan, gul/vit undertill och har några blå och gula skiftningar i ansiktet. Hanens ryggfena slutar i en längre vippa vilket den inte gör för honorna.
                              Det är lite svårt att bedöma dem på bilderna. De kan ju se lite olika ut beroende på härkomst också. Artregistret har några olika sorter bland sina bilder.

                              Kommentar

                              • Rasmus E
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 68

                                Idag var jag i en zoobutik i Göteborg (inte Hercules eller Tropakvimporten) och såg det här. Det är en handfull hanar av Apistogramma viejita som simmar tillsammans. Butiken sålde inte en enda liten hona och på burken stod det inte att det bara var hanar. Inte riktigt ok tycker jag.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-11 Viejita.jpg
Visningar: 1
Storlek: 557,4 KB
ID: 689532

                                Kommentar

                                Arbetssätt...