Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Här är en Apistogramma sp. "wangenflecken" hona med smått. Har just nu 12 st vuxna i ett 100 liters kar varav tre honor går med yngel .
    Trångt javisst men de fixar det galant.
    Klicka på bilden för större version

Namn: A-sp-wagenflecken.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,5 KB
ID: 685700
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Ursprungligen postat av kaj.p
      Här är en Apistogramma sp. "wangenflecken" hona med smått. Har just nu 12 st vuxna i ett 100 liters kar varav tre honor går med yngel .
      Trångt javisst men de fixar det galant.
      [ATTACH=CONFIG]45875[/ATTACH]
      Justerar du ph? Hur gör du med vattenbyten? vilken filtrering? Hur inreder du? Andra tips för att få lek?

      Det var många i en birk. Är det fördelar med det eller skulle du ändå rekommendera ett par i en sådan burk?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        Byter nästa inget vatten alls och det är vanligt kranvatten för de flesta av mina apistos. Men har mycket med gömställen. Tog denna film för en halv timme sedan.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          Härlig film Kaj kul att se att det funkar, iallafall för dig, att ha så många i ett kar
          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • fart66
            Användare
            • januari 2012
            • 191

            Stilig film Kaj p.

            Hva er det du forer med i slutten av filmen?

            Kommentar

            • fart66
              Användare
              • januari 2012
              • 191

              Apistogramma trifasciata

              Apistogramma trifasciata ,

              Etter lek med blender/lukker og lys ble det noe litt magisk over dette bildet. Hadde vært virkelig bra om de ikke hadde vært med så mye alger på bildet. Bestandig irriterende når man har tatt mange bilder og sikker på at det er noen fine der, for så å oppdage
              at glasset ikke er rent, eller med masse alger som på dette bildet.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                Tackar så mycket Det de får i slutet på filmen är cyklops. Denna film är också från idag En A eunotus med smått
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  Kanonfiskar och filmer Kaj. Kul att se! Jag börjar själv komma in i en riktig Apisto-period nu. Har bara en art för tillfället, men det blir nog fler framöver

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Toompa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 247

                    Hmm undrar va det är med min hanne. Ser honom aldrig framme längre utan han står o tjurar i en grotta o har gjort det i över en vecka va jag har sett i alla fall. Förut va han alltid framme. Har inte sett någon rom eller så heller

                    Kommentar

                    • gullefjun
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 101

                      Den här tråden måste ju hållas igång, så här kommer bilder på mina nya Apistogramma Borelli "opal". Det här är första gången, som jag har 2+3 av apisto. Jag har alltid under åren haft 1+2 - så det här är en ny erfarenhet för mig.
                      Ap. borelli är ju en ganska vänlig dvärgciklid - så även dessa hannar. Klart att det går lite hett till, när dom ska mäta sig med varann - bägge vill ju vara "störst, bäst å vackrast". Jag tror inte, att det är riktigt bestämt ...än
                      Bifogade filer
                      Inger

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Häftiga bilder! Kul när de spänner upp sig för varandra. Många apistogrammas kan ju undvika revirstrider mellan hanarna genom att de subdominanta hanen låtsas vara hona eller åtminstone skaffar sig en färgteckning som liknar honan. Så gör mina Apistogramma atahualpa . Jag hat 2+2 men en hanne ser nästan ut som en hona om man inte ser upp, jag tror dock att om den dominante hanen försvinner kommer denna kille stoltsera med mer färger och fräckare uppvisningar inför honorna också.

                        Jag har hört från Mike Wise att det har varit många som trott att det var vanligt bland Apistogrammas att byta kön men att man på senare tid insett att i de flesta av dessa fall är den hannen som gör sig lik honorna i närvaro av dominant hanne. Dock finns det Apistogrammas där jag tror att det fortfarande anses att en hona kan byta kön till hane.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • gullefjun
                          Användare
                          • juni 2012
                          • 101

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Häftiga bilder! Kul när de spänner upp sig för varandra. Många apistogrammas kan ju undvika revirstrider mellan hanarna genom att de subdominanta hanen låtsas vara hona eller åtminstone skaffar sig en färgteckning som liknar honan. Så gör mina Apistogramma atahualpa . Jag hat 2+2 men en hanne ser nästan ut som en hona om man inte ser upp, jag tror dock att om den dominante hanen försvinner kommer denna kille stoltsera med mer färger och fräckare uppvisningar inför honorna också.

                          Jag har hört från Mike Wise att det har varit många som trott att det var vanligt bland Apistogrammas att byta kön men att man på senare tid insett att i de flesta av dessa fall är den hannen som gör sig lik honorna i närvaro av dominant hanne. Dock finns det Apistogrammas där jag tror att det fortfarande anses att en hona kan byta kön till hane.
                          Ja, jag har läst något liknade. Jag hade Apistogramma trifasciata , där jag varken visste ut eller in.

                          //Inger
                          Inger

                          Kommentar

                          • PiaJo
                            • januari 2011
                            • 1744

                            mycket fina fiskar!
                            ----------------------------------
                            /PIA

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              Fick tag på en grupp av dessa i våras men först nu börjar de färga ut ordentligt. A sp abraxas eller A sp Wilhelmi. Klicka på bilden för större version

Namn: WC-A-sp-abraxas_zps2747ddf2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,3 KB
ID: 686001
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Apistogramma sp. "abacaxis" är verkligen grymt snygg.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...