Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gullefjun
    Användare
    • juni 2012
    • 101

    Ursprungligen postat av Banderad
    Idag inhandlades ett fint par Apistogramma borelli. Bilder kommer nästa gång jag lånar svärfars kamera.

    /Jocke
    Grattis till trevliga fiskar.
    Inger

    Kommentar

    • Walle_j
      Användare
      • september 2010
      • 38

      Igår kom min hona ut ur grottan men inga yngel. Hoppas på bättre tur nästa gång.

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • april 2010
        • 306

        Åker hon fortfarande in och ut ut grottan? I så fall kan hon ha dem där inne men i te tagit ut dem än. Brukar ta några extra dagar innan jag ser yngel.

        Kommentar

        • Walle_j
          Användare
          • september 2010
          • 38

          Jo hon försvinner ibland men om det är in i grottan hon försvinner vet jag inte riktigt för det finns ju rätt många gömställen.

          Kommentar

          • gullefjun
            Användare
            • juni 2012
            • 101

            [QUOTE=Walle_j;876240]Jo hon försvinner ibland men om det är in i grottan hon försvinner vet jag inte riktigt för det finns ju rätt många gömställen.[/QU

            Om hon nu har yngel, så kan det ta ett tag innan dom visar sej. Dom kan fortfaramde finnas där i sin grotta. Dom kommer ut, när dom tycker det är dags - tillsammans med sin mamma, som skyddar dom mot livets alla "faror"
            Inger

            Kommentar

            • Jaxen
              Användare
              • juli 2012
              • 28

              Jag håller på att dra upp ett 222L kar efter drygt 30 års frånvaro. Det fick ett stim på 10 neoner i söndags. Tanken är att ha åtminstone en art apisto i det men skulle vara skoj om man kunde ha åtminstone ett par arter. Karet är 110cm långt.

              Jag har dålig koll på vad man kan blanda men den ena skulle kunna vara borellii. Jag är öppen för alla möjliga förslag. Neonerna får väl stanna kvar om de överlever nitritspiken som förväntas om ett par veckor.

              Kommentar

              • gullefjun
                Användare
                • juni 2012
                • 101

                Ursprungligen postat av Jaxen
                Jag håller på att dra upp ett 222L kar efter drygt 30 års frånvaro. Det fick ett stim på 10 neoner i söndags. Tanken är att ha åtminstone en art apisto i det men skulle vara skoj om man kunde ha åtminstone ett par arter. Karet är 110cm långt.

                Jag har dålig koll på vad man kan blanda men den ena skulle kunna vara borellii. Jag är öppen för alla möjliga förslag. Neonerna får väl stanna kvar om de överlever nitritspiken som förväntas om ett par veckor.
                Hejsan Jaxen!

                Ap. Borellii, är nog den som är vekast i apistosläktet, den blir lätt hämmad av andra apisar och tuffare fiskar.

                Jag har mina borelli i ett 105-literskar tillsammans med smyckeretror (Nannostomus beckfordi) - dom har små munnar, som inte så lätt får i sej borelliibäbisar.
                Jag skulle kunna tänka mej, att någon av Laetacara dorsigera eller Nannacara anomala skulle passa ihop med borellii.

                Inred med massor med gömställen, bestående av rötter, pinnar, eklöv och växter t.e.x cryptocoryner.
                Lycka till och glöm inte att lägga upp bilder
                Inger

                Kommentar

                • Jaxen
                  Användare
                  • juli 2012
                  • 28

                  Tack. Det är faktiskt två av de ciklider jag tittat på redan. En tredje jag tittat på är nyckelhål men den kanske blir lite stor.

                  Karet är inte inrett så som jag vill ha det än, typ slängt i ett par rötter, några stenar och ett knippe växter i syfte att få igång det hela. Jag har svårt att hitta bra rötter, i synnerhet fingriga redmoor. Jag har ju några veckor på mig att göra klart inredningen medan inkörningen pågår. Hoppas att neonerna inte blir ihjälstressade bara.

                  Kommentar

                  • gullefjun
                    Användare
                    • juni 2012
                    • 101

                    Ursprungligen postat av Jaxen
                    Tack. Det är faktiskt två av de ciklider jag tittat på redan. En tredje jag tittat på är nyckelhål men den kanske blir lite stor.

                    Karet är inte inrett så som jag vill ha det än, typ slängt i ett par rötter, några stenar och ett knippe växter i syfte att få igång det hela. Jag har svårt att hitta bra rötter, i synnerhet fingriga redmoor. Jag har ju några veckor på mig att göra klart inredningen medan inkörningen pågår. Hoppas att neonerna inte blir ihjälstressade bara.
                    Redmoorerötterna i mitt borelliikar, är hopplock av sågade grenar, som jag sen har bundit ihop med fisklina och buntband lite huller om buller. Det är alltså ingen hel rot - lite pyssel, men det är kul.
                    Inger

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Härlig look. Kan jag använda de bilderna till en artikel jag börjat med. Givetvis med dig som fotograf.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Jaxen
                        Användare
                        • juli 2012
                        • 28

                        Du får gärna berätta vad för sorts växter du har i karet.

                        Kommentar

                        • gullefjun
                          Användare
                          • juni 2012
                          • 101

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Härlig look. Kan jag använda de bilderna till en artikel jag börjat med. Givetvis med dig som fotograf.
                          Visst får du det.
                          Inger

                          Kommentar

                          • gullefjun
                            Användare
                            • juni 2012
                            • 101

                            Ursprungligen postat av Jaxen
                            Du får gärna berätta vad för sorts växter du har i karet.
                            Växterna som jag har är; Javaormbuske (microsorum pteropus), "windelöv" (microsorum pteropus), olika sorters cryptocoryner och javamossa som jag bundit fast på några grenar.
                            Inger

                            Kommentar

                            • gullefjun
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 101

                              Jag tror minsann, att min nya Mr. borelliihane har fixat avkommor.

                              Ena honan har under ett antal dagar befunnit sig under en rot - bland en massa eklöv och diverse smårötter i hörnan av karet, hon tittar bara fram då å då. Eftersom jag har massor av cryptisar och små rötter, ser jag inte vad som händer...återstår att se.
                              Inger

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Härliga bilder som vanligt!!!
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...