Buffra osmosvatten med bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • december 2002
    • 31

    Buffra osmosvatten med bikarbonat?

    Hej

    Har väldigt dåligt vatten med mycket metaller och gödningsämnen där jag bor (på landet).
    Tänkte höra med er kemikunniga. Har funderingar på att köra med hög andel osmosvatten och buffra upp det med bikarbonat. Är detta en möjlig väg för att inte få ett väldigt instabilt vatten med snabba Ph förändringar(om man inte buffrar)?

    Kan man tillsätta salt för att ersätta delar av det man tagit bort genom filtret? Har läst någon artikel om någon som "konstruerade" en saltblandning som skulle motsvara vatten från Tanganyikasjön.


    MVH Peter
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Om jag hade ditt problem så skulle jag köra rent osmosvatten. I vattnet skulle jag tillsätta bikarbonat för högre buffringsförmåga och revakvariumsalt för mineralerna. En ledtalsmätare är bra att ha om man ger sig på detta.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • PeterP
      Användare
      • december 2002
      • 31

      #3
      Startade igår med rent osmosvatten och tillsatte bikarbonat. Skall även pyttsa i lite salt men är lite tveksam till att detta är rätt blandning eftersom det är optimerat till havsvatten och det är väl inte direkt likt sötvatten?

      Har lite Zebrafiskar som testpatrull :-)

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av PeterP
        Skall även pyttsa i lite salt men är lite tveksam till att detta är rätt blandning
        Rätt blandning är inte särskilt kritiskt i de här låga halterna, det enda är att ett havsakvariesalt har fler ingredienser, så den (mycket lilla) risk som finns för t.ex. jodid eller kalciumbrist minskas jämfört med att bara använda bikarbonat + bordssalt.

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • juli 2005
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Rätt blandning är inte särskilt kritiskt i de här låga halterna, det enda är att ett havsakvariesalt har fler ingredienser, så den (mycket lilla) risk som finns för t.ex. jodid eller kalciumbrist minskas jämfört med att bara använda bikarbonat + bordssalt.
          När vi använder oss av salt så är det salttabletter ifrån Lantmännen som gäller.
          80:- för 20-25kg!
          Dessa tabletter innehåller mineraler osv och är av livsmedleskvalité då de är avsedda för vattenrening.

          uSiemensmätare är bra att ha, vi skulle inte klara oss utan den då vi håller på med malar.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Åh, såna kommer jag ihåg från min tid på Högdalenverket, vi använde säckar med såna för att regenerera avjoniseringsfiltren. Ja, de funkar säkert utmärkt, lite knökigt att lagra en 25-kilos säck med salt bara.

            Vilken konduktivitetsmätare är det du har? Nöjd med den? Jag funderar på att köpa en egen, men har väldigt dåliga erfarenheter av portabla pH-mätare, och vet inte om portabla konduktivitetsmätare är bättre/mer pålitliga...
            Senast redigerad av Mike_Noren; 23 april 2006, 14:54.

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Åh, såna kommer jag ihåg från min tid på Högdalenverket, vi använde säckar med såna för att regenerera avjoniseringsfiltren. Ja, de funkar säkert utmärkt, lite knökigt att lagra en 25-kilos säck med salt bara.

              Vilken konduktivitetsmätare är det du har? Nöjd med den? Jag funderar på att köpa en egen, men har väldigt dåliga erfarenheter av portabla pH-mätare, och vet inte om portabla konduktivitetsmätare är bättre/mer pålitliga...

              Gör ett samköp med några polare, å lägg detta i en spann så klarar du dig nog ifrån fukten.

              TRANSINSTRUMENT


              Denna fukar mycket bra, har haft den i ca 6-9 månader nu.
              Köp en testvätska så kan du kalibrera den om det behövs.
              Annars så kan man jämföra med andras mätare, för att få en hum om hur den slår.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Hur pass vikitgt är det med en konduktivitetsmätare när man bereder osmosvatten? hsde tänkt chacka en till diskusodlingen i lokalen. då snackar vi om aknske ett par hundra liter i veckan.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Hur pass vikitgt är det med en konduktivitetsmätare när man bereder osmosvatten? hsde tänkt chacka en till diskusodlingen i lokalen. då snackar vi om aknske ett par hundra liter i veckan.
                  Då vi inte kör med osmos så vet jag inte detta, men kan tänka mig att det är viktigt.
                  Vissa fiskar är väldigt känsliga för saltförändringar och då måste man ha väldigt bra koll.

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Alexander,
                    viktigt och viktigt... det beror på. Med osmosvatten så vill man ju gärna veta om filtret funkar som det ska. Med lite trixande och pH/KH tester så kan man genom uteslutningsmetoden komma fram till om filtret funkar bra, men det är enklare med en ledningstalsmätare. Varken jag eller någon akvariepolare jag har kör dock med en sådan, hittills har vi tyckt det är för dyrt. Det är dock några rävar i föreningen som har ledningstalsmätare, så för att checka filtret har vi lånat deras en kvick sväng. Iom lokalen så blir det nog en ledningstalsmätare här framöver ändå, väldigt smidigt att ha en för att snabbt kolla vissa saker. Men, som Mike är inne på så är det ju knappt lönt att köpa en om man inte är säker på att den är bra. Inga tips på märken tyvärr.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Jag har kört en längre tid med 100% osmosvatten till både malawi. Tangayika och SA.
                      Funkar kanon. Efter lite labbande så kan ja konstatera följande. Fiskarna tål mycket salt, var uppe i som mest 7 axal-salttabletter/100 liter vatten men är nu nere i 3tabl/100 liter (nytt osmosvatten) i SA och malawi och 4 tabl/100 l Tanganyika. Vet att det är en svag blandning men riskerar ingen "översaltning" på lång sikt.
                      Bikarbonat: 1 kryddmått/100l SA samt 0,5dl/100 liter i Malawi och Tanganyika.
                      Precis som Patrik säger är tricket att få filterna att fungera i osmos.
                      Kan tilläggas att jag har även 1dl. kalkkross samt 3 dl. hög kvalite torv, i strumpor i mitt 540 SA. I Afrika kar så har ja mycket kalksten(kross) i.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Patrik,
                        Filtret jag ska köpa är beg. och jag känner snubben väl som har har använt den. Den är väl ca. 1 år gammal så jag får ta del av hans erfarenheter och hur mycket salt som han har slängt i eftersom han bor på samma ort och med samma vatten. Men visst, det är väldigt skönt med en egen mätare så man har hundra koll.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Alexander,
                          oki. Kolla bara så det inte stått stilla under en längre tid (mer än någon vecka). Beroende på vad det sitter för patron i filtret kan den fördärvas på rätt kort tid om filtret inte används. Har det inte stått still är det bara att följa "manualen", dvs polaren. Risken med "fel patron" är en på tre, då det finns andra varianter på patroner som tål "uttorkning" bättre.

                          Att köra osmosvatten till Tanganyika/Malawi tycker jag personligen är lite overkill, men har sett en del väldans avancerade saltrecept som ska efterlikna vattnet till punkt och pricka i sjöarna. Ju mer akvaristisk erfarenhet som samlats kring sjöciklider, så verkar de dock funka snäppet bättre i kar med hårdare/saltare vatten än i sjöarna, och ju mer man ska trixa med vattnet man byter med, desto färre vattenbyten blir det på sikt. Well, enligt min erfarenhet i allafall. Ju enklare desto bättre, är en grundprincip för mig numera. Samtidigt, om man har verkligt kasst kranvatten från egen brunn så är osmos + saltblandning ingen dum idé. Har även varit med om att kommunalt vatten innehållit relativt sett rätt mycket nitrat. Tog ett tag innan jag kopplade var alla grönalger kom ifrån...

                          Hilsen,

                          P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 april 2006, 18:49.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...