scalaryngel varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • powerm84
    Användare
    • april 2005
    • 67

    scalaryngel varför?

    hej jag har en v yngel på mina scalarer...har dom i en yngelbox i ett eget plastakvaree/terarie av den stora sorten då jag inte har någon plats till att föreldrana går och uppföder sina yngel själva..

    fick upp alla yngel när de kläkts precis.. 100tal... när de var frisimande matade jag och byte lite vatten var dag matade med artemia ofta de åt bra.... nu för 3 dagar sen har många yngel dött de ligger på botten ett tag men lever tillslut dör dom..... har nu 20 ca som simmar glat vad kan detta vara är de normalt eller dåligt vatten bakterier???

    blir förtvivlad om alla dör
    www.nogg.se/powerm84
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Du måste ha bra filter till dom små liven ,vattenkvalitén är a och o till dom små i början.
    Jag odlar skalarer i hyffsad utsträckning och matar dom små första månaden med levande nykläckt artemia.
    Dom får mat 6-7 kanske 8 gånger om dan när dom är som minst.
    Magarna ska alltid se helt rosa ut av artemian.
    Jag byter även vatten på dom varje dag, ca 40% och tillsätter nytt likatempererat kranvatten med lite vattenberedningsmedel.
    Har även testat med avluftat kranvatten som stått och puttrat i ett tomt kar men ingen dödlighet då heller.
    Jag håller mina yngel i 28 gradigt vatten.
    Normalt så dör kanske 10 på en kull på 450 yngel som blir stora och säljklara, max 10 !!
    Har dom i en 125 liters kub tills dess att dom blir så stora att dom inte får plats, då delar jag kullen på ett och ibland 2 kar till.

    Har ofta flera väl ingångna svampfilter och även extra syresten i karen.

    Händer ibland att jag kör ytterfilter till ynglen oxå.

    Så mitt tips ang. dödligheten är att se över rutinerna ang. skötseln.
    Bytt vatten varje dag, mata endast med nykläckt artemia och se till att inte få med några ägg ner i vattnet när du matar.
    Senast redigerad av drd; 23 april 2006, 10:07.
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • fs7210
      Användare
      • juni 2004
      • 183

      #3
      klockrent drd!
      dina scalarer, (en del av dem mina), håller hög klass.
      Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • december 2004
        • 1112

        #4
        Gött o höra att dom mår bra
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • powerm84
          Användare
          • april 2005
          • 67

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Du måste ha bra filter till dom små liven ,vattenkvalitén är a och o till dom små i början.
          Jag odlar skalarer i hyffsad utsträckning och matar dom små första månaden med levande nykläckt artemia.
          Dom får mat 6-7 kanske 8 gånger om dan när dom är som minst.
          Magarna ska alltid se helt rosa ut av artemian.
          Jag byter även vatten på dom varje dag, ca 40% och tillsätter nytt likatempererat kranvatten med lite vattenberedningsmedel.
          Har även testat med avluftat kranvatten som stått och puttrat i ett tomt kar men ingen dödlighet då heller.
          Jag håller mina yngel i 28 gradigt vatten.
          Normalt så dör kanske 10 på en kull på 450 yngel som blir stora och säljklara, max 10 !!
          Har dom i en 125 liters kub tills dess att dom blir så stora att dom inte får plats, då delar jag kullen på ett och ibland 2 kar till.

          Har ofta flera väl ingångna svampfilter och även extra syresten i karen.

          Händer ibland att jag kör ytterfilter till ynglen oxå.

          Så mitt tips ang. dödligheten är att se över rutinerna ang. skötseln.
          Bytt vatten varje dag, mata endast med nykläckt artemia och se till att inte få med några ägg ner i vattnet när du matar.
          tack för svaret

          jag har en nyinköpt pump som man kan koppla in syre till.. 27-28 grader matar med nykläkt artemia 8 gånger om dagen....har dom i en yngelkasse som ligger i en akvarie bunke



          på 25 l...men jag böhöver inte ha dom i yngelboxen då eller utan jag kan släppa ut dom i 25 l...har dom i boxen för att de ska få i sig maten men de får de kanske ändå?
          gör mad vattenbytte var dag och suger upp bajs och dyrligt flera gånger om dagen....

          men något måste jag ju göra fel...kanske måste ha något praparat?
          www.nogg.se/powerm84

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • december 2004
            • 1112

            #6
            25 liters minikar med en sån liten yngelkasse funkar inte Ixxe

            Inte ens själva 25 liters burken enbart är stort nog.

            Blir förmodligen kass vattenkvalité eller syrebrist i yngelkassen som gör att dom dör där i.

            Skaffa ett 60-70 liters och köp ett sjysst svampfilter som du driver med en syrepump/luftpump.

            Med ett vanligt litet innerfilter så blir det för stark fart i vattnet när ynglen är små.

            På kortet här så är en kull på över 600 skalaryngel som alla blev stora och säljklara vid 12 veckors ålder.
            Uppväxta i ett 125 liters kubkar tills dom blev för stora och flyttade till fler akvarier.
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • powerm84
              Användare
              • april 2005
              • 67

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              25 liters minikar med en sån liten yngelkasse funkar inte Ixxe

              Inte ens själva 25 liters burken enbart är stort nog.

              Blir förmodligen kass vattenkvalité eller syrebrist i yngelkassen som gör att dom dör där i.

              Skaffa ett 60-70 liters och köp ett sjysst svampfilter som du driver med en syrepump/luftpump.

              Med ett vanligt litet innerfilter så blir det för stark fart i vattnet när ynglen är små.

              På kortet här så är en kull på över 600 skalaryngel som alla blev stora och säljklara vid 12 veckors ålder.
              Uppväxta i ett 125 liters kubkar tills dom blev för stora och flyttade till fler akvarier.
              hehe ixxe är min sambo serru ler...:p

              oki har idag flyttat lekparet till ett 100 l ska se om de kan lägga och vårda där...de är min sambos/ixxe akvarie som han har hade till sitt diskuspar..men nu e de ledigt så jag har tjattat om att få låna de ett tag till mina....

              får börja om från början.

              ..vad menar du för filter.....??

              tackar för all hjälp jag kan få
              www.nogg.se/powerm84

              Kommentar

              • ixxe
                Användare
                • februari 2005
                • 234

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                25 liters minikar med en sån liten yngelkasse funkar inte Ixxe

                Inte ens själva 25 liters burken enbart är stort nog.

                Blir förmodligen kass vattenkvalité eller syrebrist i yngelkassen som gör att dom dör där i.

                Skaffa ett 60-70 liters och köp ett sjysst svampfilter som du driver med en syrepump/luftpump.

                Med ett vanligt litet innerfilter så blir det för stark fart i vattnet när ynglen är små.

                På kortet här så är en kull på över 600 skalaryngel som alla blev stora och säljklara vid 12 veckors ålder.
                Uppväxta i ett 125 liters kubkar tills dom blev för stora och flyttade till fler akvarier.

                Nu e jag hemma från jobbet
                Hmm märkligt att det ska behövas, är scalare yngel känsligare än discus yngel?
                Jag drog upp en kull discus articifiellt i en 2l skål. När dom väl börjat äta artemia dog inte
                ett enda. Ingen syresten, bara vattenbyte 2ggr om dan.
                http://ixxe.se

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1112

                  #9
                  Det är kanske så att ditt vatten inte funkar med ynglen bara.....på någe vis ?

                  Eller är dom odlade i så många led så det är inavel och därför dör dom ?
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  Arbetssätt...