När flytta yngel (behöver råd)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    När flytta yngel (behöver råd)!

    Hej!
    Nu har mina viltfångade Cichlasoma Facetum lekt igen och jag tänkte den här gången försöka dra upp lite yngel.
    Jag kommer flytta över ynglena till ett 200 liters kar som nu står tomt.
    I stora karet förutom Facetum paret (storlek hanen 13 och honan 9) går ett par Cichlasoma Festae (storlek hanen 14 och honan 11) som också håller på och förbereder lek på andra sidan karet samt 3 st Facetum.

    Facetum paret är och har alltid varit dem som bestämmer i karet så ynglena bör klara sig en tid innan jag flyttar över dem.
    Men vilket är bäst.
    1.Flytta över krukan med ägg innan dem kläckts och eventuellt flytta över honana till krukan
    2.Flytta över ynglen precis efter dem kläckts
    3.Vänta tills dem är frisimmande och håva upp ett 30 tal yngel

    Vid alternativ 1 och 2 kan jag se problem med att hanen spöar på honan ,han har gjort så förut mellan och precis efter lekarna men förmodligen skulle jag få över mest yngel på det sättet?
    Hur skulle ni ha gjort?

    Mvh
    Danne
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Vänta tills ynglen är frisimmande, alt. sätt in en avdelare i karet och låt ynglen går någon månad med föräldrarna, såvida de inte visar tendenser att äta upp dem.

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      Jag brukar vänta tills ynglen varit frisimmande ett dygn ungefär... då stoppar jag ner en slang och suger upp hälften av dom ungefär...
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Ursprungligen postat av Pangaea
        Jag brukar vänta tills ynglen varit frisimmande ett dygn ungefär... då stoppar jag ner en slang och suger upp hälften av dom ungefär...
        Smart med slangen!
        Så blir det nog.Då får dessutom föräldrarna träna vidare lite yngelvård.

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        Arbetssätt...