Mysterium med döda yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Mysterium med döda yngel

    Igår flyttade jag en tuggande Aulonocara Maulana till ett 54L spottkar jag gjort i ordning och i morse vara alla yngel c:a 15st döda + honan!
    För en vecka sedan fyllde jag spottkaret med vatten från huvudkaret där honan gick, inget substrat och ingen inredning, bara en kruka som "skydd" för honan. Tog ett litet Aqua-EL filter som varit igång ett tag från ett annat kar och satte en doppvärmare på samma temp som i huvudkaret. Veckan gick med spottkaret igång och igår bytte jag en hink vatten och flyttade honan. Efter c:a 6 timmar spottade hon ut c:a 15 yngel.

    Ganska omgående kunde jag märka att flera av ynglen inte simmade som de ska utan tumlade mest runt, ibland upp-och-ner. Satte ner hastigheten på pumpen till ett minimum för att minska cirkulationen och började förbereda för lite Artemia-produktion.
    Tog lite krossat flingfoder och smulade ner för att se om möjligen aptiten redan fanns. Men nix, inget yngel visade intresse för maten.

    Efter ytterligare någon timme flyttade jag tillbaka honan till huvudkaret där hon direkt började äta tillsammans med övriga invånare när det var matdax.

    Redan i går kväll fiskade jag upp några yngel som dött, trodde att det var det naturliga bortfallet...

    Imorse var alltså samtliga yngel döda + honan, som dött i huvudkaret!! Kollade vattenvärdena i spottkaret och dom var samma som i huvudkaret. Mycket skumt...

    Vad hände?
    Micke
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter skumt, helt klart. En liten fråga dock: kollade du temperaturen i spottkaret?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Jajamänn, 28° i både spottkar och huvudkar. Bytte som sagt en hink vatten i spottkaret några timmar innan jag flyttade honan och det vattnet var väl kanske inte 28° men temperaturen borde jämnat ut sig. Koppade in honan innan jag släppte ner henne. Man börjar misstänka alltmöjligt... men eftersom jag inte har några problem i mina andra kar med sjukdomar å så så är det konstigt. Har dessutom separata håvar, algmagneter m m för varje balja.

      Skapligt tråkigt är det iallafall, det var såklart den finaste honan och hannens favorit.
      Micke

      Kommentar

      • Mr_PP
        Användare
        • februari 2006
        • 11

        #4
        Hakar på tråden

        Var med om liknande fast då klarade sig honan.

        Jag tömmde honan precis som jag gjort i alla år jag varit malawifrälst.

        Fick 25st finfina Ps Acei "Marigold" yngel som jag hade i den lilla "flytande" yngelbaljan. Matade inget dom första dagarna, smög sedan igång med finkrossade pellets. Dom åt lite grann utav det, och under en veckas tid så dog alla 25 en efter en.

        Övriga yngel som simmade fritt i karet klarade sig allihop ? Cirkulation o syre finns så det räcker. Men visst blir man lite fundersam ....
        540Liter Malawi :
        1+1 Ps. Marigold, 1+3 Rödzebra
        1+2 Ps. Saulosi, 2+3 L Caerelus
        2+4 Ps. Flavus

        160Liter Yngel
        15st Flavus 1-1,5cm

        133Liter Yngel
        14st L. Carelus "Golden"

        133Liter tomt

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Enda gångerna jag varit med om liknande var med Cyps. Honorna klarade sig visserligen, men ynglen betedde sig som du beskriver. Funderade på om det var stress eller vattnet som gjorde det. Numera får honorna spotta i det stora karet och ynglen fångas senare upp och flyttas över i ett kar på minst 100 liter. Låter osvuret vara bäst med förklaringarna, men numera funkar det. Är noga med att inte byta med kranvatten heller, förbereder alltid vattnet innan byte. Matar även med en hel del smått foder, honorna äter en hel del mot slutet av ruvningen.

          Svårt att veta vad du ska ändra på, men kanske kan ovanstående tips ge några uppslag i allafall. Bättre lycka nästa gång!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Svårt att veta vad du ska ändra på, men kanske kan ovanstående tips ge några uppslag i allafall. Bättre lycka nästa gång!!

            Hilsen,

            P
            Tack! Det var första gången jag flyttade en hona och kanske sista... Man blir ju lite sur när sånt här händer. Har ett annat kar med Mbuna där jag aldrig plockat upp några honor och där ökar yngelmängden stadigt.

            Just i det här fallet var det andra gången honan tuggade och efter första kullen finns det inga yngel kvar. Det var därför jag var lite sugen. Har ett gäng Synodontis Petricola i samma kar som jag misstänker käkar yngel på nätterna för det blir aldrig några kvar.

            Skam den som ger sig!
            Micke

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #7
              Ursprungligen postat av Jarnis
              Tack! Det var första gången jag flyttade en hona och kanske sista... Man blir ju lite sur när sånt här händer. Har ett annat kar med Mbuna där jag aldrig plockat upp några honor och där ökar yngelmängden stadigt.

              Just i det här fallet var det andra gången honan tuggade och efter första kullen finns det inga yngel kvar. Det var därför jag var lite sugen. Har ett gäng Synodontis Petricola i samma kar som jag misstänker käkar yngel på nätterna för det blir aldrig några kvar.

              Skam den som ger sig!
              Första gången du använde 54:an?man kanske kan börja misstänka behållarn?En del gör bort sig med att limma med fel silicon,sånt med antimögel medel i..döden för fisk!men det kanske var ett köpkar?

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #8
                Ursprungligen postat av larsa
                Första gången du använde 54:an?man kanske kan börja misstänka behållarn?En del gör bort sig med att limma med fel silicon,sånt med antimögel medel i..döden för fisk!men det kanske var ett köpkar?
                Stämmer, det var första gången. Nyinköpt "start"-kit från djuraffär. Gjorde rent det i duschen med vattnet på "varmast". Innan jag gör ett nytt försök ska jag göra en uppstart med några tetror el liknande i och kolla så att allt funkar.
                Micke

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #9
                  Jag tror att jag kanske är lösningen på spåret...!
                  Var inne och tittade på Zoopet och bilderna på sjukdomar och såg en bild på en ciklid med "hål-i-huvudet-sjukan". Nu när jag tänker efter så hade honan faktiskt små vita fördjupningar mellan ögonen. Ingenting jag reagerade på då, men nu när jag sett bilder på det så känns det helt klart som en förklaring.

                  Frågan är om honan överfört sjukdomen till sin avkomma och att det var därför alla ynglen dog direkt? Kanske också en förklaring till varför ynglen inte kunde simma ordentligt utan "tumlade" runt mest innan dom dog.
                  Micke

                  Kommentar

                  Arbetssätt...