Projekt Tropheus - minigrupp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #61
    Hexamita har jag aldrig haft bra resultat av. Tog kål på en del troffar med det en gång. Rekommenderas inte. Och ös för bövelen inte i medlet optima (är meningen att det ska vara vitaminer), det tog två timmar sen var en tredjedel av troffarna döda och resten i så dåligt skick att endast en tredjedel överlevde efterspelet.

    Att blanda mediciner vet jag inte något om, men som deelay säger så verkar octozin/aquafuran fungera.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #62
      Ok, det avgör saken. Då skrotar jag Hexamita och skaffar Octozin istället. Det verkar dumsnålt att ha tveksamma grejor bara för att de är betalda, det kan ju bli dyrt.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #63
        Flagyl fungerar också...så jag skulle råda dig att ha ett paket Flagyl hemma.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #64
          Jag rekomenderar Metronidazole (som vanligt)från SeaChem . Samma som Flagyl fast effektivare (enligt mig.)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #65
            Metronidazole kan man blanda med räkmixen också istället för att ha det i vattnet. Jag inbillar mig att det blir bättre resultat. Det fungerar ju dock inte om fisken redan börjat matvägra, men å andra sidan brukar det ju vara slut för den fisken ändå så... (om vi snackar soten).

            Kanske har mindre negativ effekt på vattnet också?

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #66
              jag använder flagyl i dag då inte emtrylvet går att få tag på längre.jag ger inte friska fiskar typ i mat i förebyggande syfte.jag anser att man skall ha bra koll på fisken då märker man på en gång om det är något på som inte står rätt till.alla fiskar skall komma till mathörnet om inte kollar jag av fisken så den inte tuggar är skadad eller dyl. ser om man kan se någon sort av avföring.annars vattenbyte flagyl i vattnet direkt inget avvakta och se om det blir bättre.då brukar det inte vara några som helst problem.

              ps.detta gäller fiskar som fått en riktig karantän eller ingångna fiskar.har även tagit fiskar som ej gått färdigt i karantän då har inget hjälpt i vissa fall och alla har dött.peter

              Kommentar

              Arbetssätt...