Sidkanalsfläkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • juli 2005
    • 303

    Sidkanalsfläkt

    Då luftbehovet hela tiden övar så har vi nu siktat in oss på en sidkanalsflläkt.

    Är intresserad av era erfarenheter av olika märken.
    De jag har kollat på är

    Priserna på dessa är ganska jämna.

    Samos:
    Tillverkare av vakuumpumpar, blåsmaskiner, kompressorer och system. Lösningar för alla branscher och tillämpningar. Globalt servicenätverk.


    De har en på 200W (SB 0050 D0) som kanske skulle räcka eller så en på 250W (SB 0080 D0) som ger lite högre luftmängd.

    Rietschle:


    Ventur:


    Vad är det mottryck man ska räkna med när man kör en slang i vatten?
    Rietschle skriver på sin sida:
    Pressure differences up to +420 mbar (+169 in.water)
    Kan man då tolka detta att det är skillnad på mottryck och mottryck??

    Nu är jag BARA ute efter konkreta åsikter och erfarenheter!!!!!!

    //Calle
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #2
    Nu blev jag nyfiken! Aldrig sett någon tråd som rör luftfläktar? Får man fråga vad detta används till å vad nyttan är?

    Fortfarande mkt kvar att lära...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Man har fläktarna till att driva luft i akvariena när luften trycks ner i vatnet tar den en vattenbubbla med sig ut genom röret.
      På så vis får man cirkulation utan att ha pumphuvud i alla kar.
      En fläkt på 375w kan drivar ca 50-100 akvarium vilket kan vara ekonomiskt bra.
      Men sedan får man tänka på att pumphuvuden värme vattnet och ge större cirkulation.
      Samt att skiten lättare åker in i filtret.

      Sidokanalaren kyler vattnet och för ett jädrans oväsen och bör inte byggas in för då överhettas den.
      Jag vet att C.F på akvarilagret kör med någon form av kompressor som tydligen ska vara bättre än fläkt.
      Men den kostar för mycket för en småläning

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Det finns många bra (och billiga) membranpumpar på marknaden idag som är i princip ljudlösa och klarar att driva filter i många kar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Membranpumpar

          Titta in på www.akvarieudstyr.dk och sök på luftpumpar, själva har jag en som pumpar 3000lit/h och den är det ett rejält tryck i, den kostar inte mycket mer än en tusenlapp heller att köpa därifrån tror jag.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • juli 2005
            • 303

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            Titta in på www.akvarieudstyr.dk och sök på luftpumpar, själva har jag en som pumpar 3000lit/h och den är det ett rejält tryck i, den kostar inte mycket mer än en tusenlapp heller att köpa därifrån tror jag.
            Har idag två membranpumpar på vardera 4000L/tim och detta räcker inte.
            membranpumpar som är större kostar mycket + har hög el-förbrukning.

            Så detta är inget alternativ.

            En sak jag inte förstår ang BMWPOWERS inlägg.
            Hur kan en sidkanalare kyla vattnet om man har varm luft?
            Klart har man den på ett svalt ställe och trycker in kall luft i karen så kan jag förstå detta.

            //Calle
            Senast redigerad av calle-hallabro; 21 april 2006, 14:00.
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Pumpen som Ola länkar har en strömförbrukning på 40 watt.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • juli 2005
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                Pumpen som Ola länkar har en strömförbrukning på 40 watt.
                Jag skulle behöva ett stort antal av dessa pumpar, vilket gör detta ointressant.

                En sidkanalare på 200W ger 50M3 luft/tim, (Självklart beroende på mottrycket)
                Ofta så anges pumpens fria avgivna lugtmängd, men detta är ointressant, för det är vid volym vid önskat tryck som är intressant.
                Därför är trycktabeller så viktiga.

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Styrsö
                  Användare
                  • november 2004
                  • 343

                  #9
                  Ursprungligen postat av calle-hallabro
                  Då luftbehovet hela tiden övar så har vi nu siktat in oss på en sidkanalsflläkt.

                  .....Pressure differences up to +420 mbar (+169 in.water)
                  Kan man då tolka detta att det är skillnad på mottryck och mottryck??

                  Nu är jag BARA ute efter konkreta åsikter och erfarenheter!!!!!!

                  .....

                  //Calle
                  från en fysiker
                  Tryck mäts i olika enheter 420mbar=169 in.water (tum vattenvattenpelare jfr mm Hg, mlimeter kvicksilverpelare). Den här fläktens maxtrcykskillnand är då 43cm vatten. Trycktabbellerna är därför viktiga. Man jkan inte trycka någon luftmångd ner till botten av ett vanligt 60cm 540...

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • november 2004
                    • 343

                    #10
                    ... men som tur var var det ju inte max tryckskillnad. Som sagt kolla tabellerna.

                    Kommentar

                    • olaJ
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 584

                      #11
                      Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      Jag skulle behöva ett stort antal av dessa pumpar, vilket gör detta ointressant.

                      En sidkanalare på 200W ger 50M3 luft/tim, (Självklart beroende på mottrycket)
                      Ofta så anges pumpens fria avgivna lugtmängd, men detta är ointressant, för det är vid volym vid önskat tryck som är intressant.
                      Därför är trycktabeller så viktiga.

                      //Calle
                      Hur många kar hade du tänkt driva på din sidkanalare? Själv har jag ca 100 kar kopplade på min sidkanalare. Pumpen jag nämnde för dig har jag hört att folk driver ca 20 kar av varierande storlekar med, så jag ställer mig lite frågande till vad det egentligen är för monsteranläggning du planerar :-). Är det mycket rörlängd det är fråga om så kan jag förstå ditt resonemang, man tappar en hel del tryck ju längre rörsystemet är har jag märkt.
                      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        jag håller med att rörl'ngden spelar roll jag har ca 60m 50mm rör och märke att det är lite tryck skillnad mot när jag hade 25m

                        Kommentar

                        • calle-hallabro
                          Användare
                          • juli 2005
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av olaJ
                          Hur många kar hade du tänkt driva på din sidkanalare? Själv har jag ca 100 kar kopplade på min sidkanalare. Pumpen jag nämnde för dig har jag hört att folk driver ca 20 kar av varierande storlekar med, så jag ställer mig lite frågande till vad det egentligen är för monsteranläggning du planerar :-). Är det mycket rörlängd det är fråga om så kan jag förstå ditt resonemang, man tappar en hel del tryck ju längre rörsystemet är har jag märkt.
                          Tanken är att driva 40-70 akvarium.
                          Hur stor sidkanalare har du (märke/modell)?
                          Med rätt rördragning så blir det max 10 meter till det karet som är längst bort.

                          Självklart så får man planera sin rördragning för att minimera tryckfallet.

                          //Calle
                          **********
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Med 10 meter rör borde det inte bli något problem alls med en sidokanalare. Förmodligen får du med så kort rörlängd hålla sista delen öppen för att inte sidokanalaren ska gå varm.

                            Fast det borde funka att köra 4-5 stora membranpumpar också. Med fem mebranpumpar är du uppe i 150 W, vilket fortfarande är lågt jämfört med sidokanalare.

                            Jag har själv två st Rietschle av äldre modell, en på 300W och en på 380W. Har dock bara 300W inkopplad och 380W i reserv. De för mycket oväsen, så det är en klar fördel om man kan ställa dem i angränsande rum och borra hål genom väggen. Med en sidokanalare inne i lokalen är det svårt att föra ett normalt samtal. Min står i badrummet där jag kan dra igen dörren. I vilket fall, den driver just nu ca 35 kar, och tanken är att systemet fullt utbyggt kräver ca 100 öppningar (räknar då med luft till artemiakläckning och annat också). Med de 35 kar den driver nu är det ett jäkla ös på luften. Måste strypa luftmängden till varje enskilt kar med klämma, annars är det full storm i karet.

                            Sedan begriper jag inte riktigt inlägget från fysikern Styrsö?

                            Citat:
                            "Tryck mäts i olika enheter 420mbar=169 in.water (tum vattenvattenpelare jfr mm Hg, mlimeter kvicksilverpelare). Den här fläktens maxtrcykskillnand är då 43cm vatten. Trycktabbellerna är därför viktiga. Man jkan inte trycka någon luftmångd ner till botten av ett vanligt 60cm 540..."

                            Om det är 169 inches water som den kan trycka ner luft till, så är det väl en hel del mer än 43 cm? Den sidokanalare från Rietschle som jag har trycker ner luft i en vattentunna med ca en meters djup. Lustigt nog funkar det inte på det djupet när tunnan nyligen fyllts med kallvatten, men så fort det blir varmt så går det. Men, men - den är på 300W, och sådant gör skillnad kan jag tro. Jag är i vart fall extremt nöjd med mina Rietschle. Har varit i kontakt med dem, och motsvarande nya fläktar som jag har går på ca 4000 spänn.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Det var billigt sisst jag kollade kostade en sa50 som motsvara 375w 5500plus moms.
                              Jag kör med 24 uttag just nu utan strypning utan problem.
                              Men jag märker att trycket blir sämmre i dom nedre byrkarna som är ca 2,20cm från stammledningen.

                              Håller med om att det tjuter bra i öronen så jag har flyttat den till ett annat rum och det blev genast nätan trevligt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...