Sjuk guldsöm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • september 2003
    • 67

    Sjuk guldsöm

    Min guldsömshane (ca.20cm) har slutat äta, inget, inte ens räkmix äter han, tar ibland i munnen och spottar snabbt.
    Jag har märkt att han ofta har en lång genomskinlig/vit bajskorv hängandes.Hans mage har börjat sjunka in och han magrar jag.Jag har hällt i salt och vet inte vad mer jag ska göra.
    Är det någon som vet vad som hänt honom och vad jag ska göra för att få honom frisk.(han har varit dålig i ca 2 veckor, bajset varit konstigt längre tid ca 1 månad).
    Tacksam för svar då han är en av mina favoriter.
    MVH _DoGGi_
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Det låter som flagelater.

    Börja med att byta 30% av vattnet och tillsätta 2 dl salt/100 liter (standard råd när fiskarna är krasliga).

    Om det inte blir bättre av detta så finns det medicin mot flagelater, fråga i en bra akvarieaffär.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Ursprungligen postat av _DoGGi_
      Min guldsömshane (ca.20cm) har slutat äta, inget, inte ens räkmix äter han, tar ibland i munnen och spottar snabbt.
      Jag har märkt att han ofta har en lång genomskinlig/vit bajskorv hängandes.Hans mage har börjat sjunka in och han magrar jag.Jag har hällt i salt och vet inte vad mer jag ska göra.
      Är det någon som vet vad som hänt honom och vad jag ska göra för att få honom frisk.(han har varit dålig i ca 2 veckor, bajset varit konstigt längre tid ca 1 månad).
      Tacksam för svar då han är en av mina favoriter.
      Jag tycker du ska byta minst 50 % av vattnet, rengöra filtret och tillsätta salt (2 dl/100 liter vatten). Om inte det hjälper finns det en medicin som heter Hexamita som jag har använt med framgång mot bukvattensotsliknande sjukdomar.

      Kommentar

      • _DoGGi_
        Användare
        • september 2003
        • 67

        #4
        Tack för svaren, ser att honan är sämre än hanen, har som sagt haft i salt har inte sätt någon förbättring.
        När borde en förbättring ske efter saltbehandling?
        MVH _DoGGi_

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Jag tycker du ska börja medicinera omedelbart.
          Är det flagelater brukar det gå rätt fort innan dem dör.
          Jag hade flagelater på mina Festae en gång i tiden och lyckades rädda ungefär hälften av fiskarna har för mig det var 6 st.

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • _DoGGi_
            Användare
            • september 2003
            • 67

            #6
            MrGreed vad använde du för medicin kommer du ihåg det???
            MVH _DoGGi_

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Ursprungligen postat av _DoGGi_
              MrGreed vad använde du för medicin kommer du ihåg det???
              Nifurpirinol hette det.
              Lycka till!

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              Arbetssätt...