Fiskar som begår självmord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Fiskar som begår självmord

    Förekommer det att fiskar simmar in på ställen varifrån de sedan inte kan ta sig ut? Är det vanligt att fiskar hoppar ur akvariet?

    Då jag är alldeles ny akvarieägare blev jag förskräckt när Per inte syntes till var än jag kollade, efter mycket spanande har jag lokaliserat en ibland fladdrande fena, tillsynes från under en sten :-P
    Blir ju rädd att han lyckats kila fast sig!
    Det går alltid en senare buss.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Fiskar har själar dom med.

    Visst finns det mer eller mindre självmordsbelägna fiskar men det är inte alltid meningen att de ska ta livet av sig. Han kanske hittade nått intressant under stenen eller så är han så rädd så att han skiter i hur gömstället ser ut bara han kan gömma sig.

    (Plockade ur 2 fiskar ur pumpen häromdagen och de var inte friska för så gör inte fiskar.)
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Det är sällsynt att firrar simmar in på ställen de inte kommer ut ifrån, men visst - ibland händer det. Att hoppa ur akvariet är däremot relativt vanligt, handlar mest om vilka firrar man har. Killifisk är kända notoriska hoppare, och ser direkt det minsta lilla hål. Ciklider hoppar däremot rätt sällan, men en del arter som är lite nervösare eller väldigt snabba hoppar. Cyprichromis och en del sandciklider kan göra det.

      Är man tveksam gäller tättslutande täckglas alternativt en rätt hög kant.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Ciklider hoppar däremot rätt sällan, men en del arter som är lite nervösare eller väldigt snabba hoppar. Cyprichromis och en del sandciklider kan göra det.
        En av mina jullar lyckades på nåt vänster hoppa över kanten på min btn och ner i filterdelen bakom. Det är typ 3-4 cm mellan vattenytan och toppen på btn:en. Och dessutom täckglas ovanför med en glipa på bara kanske 1-2 cm. Jag är bara glad att han/hon landade i vattnet i pumpdelen och inte mer centralt där det bara är filter... Antagligen blev den jagad av den dominanta jullen...

        Är man tveksam gäller tättslutande täckglas alternativt en rätt hög kant.
        Absolut. En annan gång när jag kom tillbaka efter en veckas semester hittade jag en kilfläcksrasbora helt uttorkad på min vardagsrumsmatta tre meter(!) från akvariet...
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Åh, just det... glömde nämna att många kräftdjur är fanatiska rymmare. Där rular tungt täckglas, helt enkelt. Även en rätt liten krabba kan lätt flytta ett täckglas.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • februari 2006
            • 67

            #6
            Hade en liten L001:a en gång men den såg jag bara skymten av första dagen.
            Några dagar senare beslöt jag mig för att hitta den och det gjorde jag, den hade simmat in och fastnat mellan några stenar och var död.
            Tror inte att den var självmordsbenägen men malar kan utan tvekan simma in i utrymmen där de kan fastna och dö.
            Mvh Chrille
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            • ixxe
              Användare
              • februari 2005
              • 234

              #7
              Min discus hanne ville inte var kvar i lek-karet med honan så han låg på golvet på morgonen.
              http://ixxe.se

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Här några av mina självmordskandidater
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Trågigt ixxe. ja har sett en discus som fått panik som hoppade minst 30 cm rakt upp ur karet. Lyckligt vis var hela toppglaset borta så att den plurrade rätt i igen.
                  Vinkeltetror hittar jag med jämna mellanrum torra som fnöske.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Kul bild Wilhelm. Ja kul o kul men har samtliga skuttat ur vid samma tillfälle eller behåller du dom på tork??
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Rhodebaert
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 557

                      #11
                      Haha det här blev ju en både rolig och lärorik tråd :-D
                      Det går alltid en senare buss.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Jag har en liten samling av torkade fiskar.
                        Pulchern är hanar som fått fly undan alfahanen. Leleupin har oxå blivit utjagade.
                        Mbunan hoppade ur hinken i ett obevakat ögonblick och hittades livlös efter nån timme.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Helenai
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 269

                          #13
                          Bilbukar hoppar. Jag har blivit av med två.

                          Metaacarahanen jagar honan och hon hoppar för att komma undan ibland. Det hörs! Jag har inte täckglas, men låter ramperna täcka och fyller ut resten med trälister och frigolit (minskar värmeförlusterna från karen (de står i kalldrag under ett fönster).
                          Varde ljus... och det vart mörker.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #14
                            att just bilbukar hoppar tycker jag är synd, hade tänkt ha sådana i ett kar som skall vara öppet, finns det något bra sätt att förhindra att de hoppar som ser snygt up, karet skall stå i vardagsrummet och ha en landöverdel
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Buckshot
                              Användare
                              • april 2002
                              • 244

                              #15
                              Jag har också haft en del självmordskandidater.
                              En kväll hade jag just lagt mig och släckt lyset när jag hörde ett fruktansvärt oväsen;
                              PLASK, DUNS, FLAPP FLAPP FLAPP :O

                              Det var en liten Frontosahanne på 15cm som hade hoppat ut.
                              Jag hade inte täckglas på sommaren då, men dom lades snabbt tillbaka.
                              Senast redigerad av Buckshot; 21 april 2006, 11:58.
                              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                              Kommentar

                              Arbetssätt...