Fastsättning av filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • juli 2005
    • 303

    Fastsättning av filtermatta

    Hur har ni löst detta...?

    Ska ha 15x15x30cm fin filtermatta och driva detta med luft.
    Hur skulle ni fästa detta i karet när man inte vill göra någon tråkig filterkammare (som gör det bökigt/slabbigt att rengöra filtret).
    Att försöka hålla detta på plats med en pump funkar ju inte heller.
    Klart kör man med 10cm matta och med vissa pumpar som har röret långt ut så kan man lyckas att få det att sitta sisådär.

    Finns det några hållare?

    Orsaken till att jag vill ha så stor filtermatta är att vi vill ha riktiga filter i karen, inte små "trasor" till filter som knappt gör någon nytta.

    //Calle
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Glaslister i ett av hörnen i karet och sedan vika mattan till en båge och sätta fast det.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Ursprungligen postat av calle-hallabro
      Hur skulle ni fästa detta i karet när man inte vill göra någon tråkig filterkammare (som gör det bökigt/slabbigt att rengöra filtret).
      1. Lyft ur.
      2. Krama ur.
      3. Sätt tillbaka.

      Kan inte bli lättare. Det är ju just därför det är så himla bra med filterkammare och varför det är så poppis att köra med dem. Jag förstår inte heller din lösning. Var skall det sitta? Skall du ha rör genom mattan? Det är helkass jämfört med kammare kan jag informera om...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Om du tänkt använda pumphuvud och elrör så kan du ju bocka röret så kan du använda medföljande fastsättning.

        Antar att du tänker använda elrör och trä i luftslang? Med tanke på mattans storlek så antar jag att du har en kraftig luftpump och att karet är lite större då kan en modell vara att bocka röret så att vatten ytan kommer i rotation. själva mattan kan du väl ställa på botten. annars finns universal sugpluttar att köpa i de flesta zoobutiker.

        lycka till

        mvh Lennart

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Det låter precis som att du måste ha en lite glasruta utstickande från ena gaveln.
          Den variant Cutekid menar funkar inte på så tjocka mattor.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • juli 2005
            • 303

            #6
            Att bara ställa filtret på botten funkar inte, det har flytkraft!
            Vill ej heller ha det på bottnen eller nära glaset, då det blir mer skit som fastnar runt detta då.

            Vilka sugproppar kan man köpa i butiken som kan hålla fast detta filter?
            Är ju inte bara proppen som behövs.

            Med tanke på frågan så är glaslister inget alternativ, för det funkar inte till tjock matta + att det tar volym.

            Filterkammare funkar bra, tills man ska tabort filtrer och rengöra det, då är det bökigt.
            Det kanske funkar i vanliga kar, men ej i våra kar där vi har malar som matast endel/de skitar ner.

            Att ha den typen av filter jag tänker på (matta som har ett rör i mitten) funkar bra, är många somkör med powerhead med denna metoden.

            Självklart så krävs det rejäla mängder med luft och då funkar det självklart inte bra med små luftpumpar!
            Har idag ett luftflöde på ca 7m3/tim, men ska uppgradera till en pump på 50M3.

            Tycker att många på detta forumet är enkelspåriga, man måste vara lite vidsynt för att komma på nya innovationer!

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Intressanta tankar!

              Jag tillhör den skaran där man tror att en filterficka i glas (se artiklar på www.zaphi.com/aqua ) är den absolut bästa lösningen på problemet. Att köpa sugproppar tycker jag känns som att helt vara ute och cykla då vi snackar bök när det ska i och ur karet för rengöring.

              En utstickande glasskiva på 15x30cm tar inte alls mycket volym i karet. Ytterst lite. Framförallt blir det snyggare än om du bara har en fristående (eller fastproppad på rutan).

              (Ska nog limma min filterficka idag så då kan jag kanske ta någon bild.)
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ett enkelt (men kanske inte så snyggt) mobilt filter gör man av en hink med lock (eller annan behållare). Man skär upp stora hål runt om hinken, klär insidan med filtermatta och en pump i mitten. Sen lerder man ut utloppet från pumpen genom filtermattan med en slang och sätter på locket (med hål för sladden).
                Kanske inte så snyggt men billgt, enkelt och praktiskt. Hittar man en mörk enfärgad behållare så kan det bli ganska diskret också.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Har idag 12 kar med filterfack, och det funkar som jag skrev innan, MEN man låser sig + att vi upplever att det är mycket skit som lossar ifrån filtret när man ska tabort det inklämmda filtret.

                  Vanliga fiskar kanske inte bryr sig så mycket när man är och härjar i karen, men vi vill till våra potentiella malar undvika detta härjandet.
                  Självklart skulle det vara bättre med ytterfilter då, men det är kostnaden + el som gör detta ointressant.

                  Bottenfilter är egentligen en otroligt bra lösning, men då vi ett tag matade med räkpellets så blev det strul (det blev en skorpa på botten).
                  Därför är det även viktigt att mata med "rätt" foder i förhållande till det filter man har.

                  Är ute efter en enkel och billig lösning.

                  //Calle
                  Senast redigerad av calle-hallabro; 20 april 2006, 15:03.
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av calle-hallabro
                    Att bara ställa filtret på botten funkar inte, det har flytkraft!
                    Vill ej heller ha det på bottnen eller nära glaset, då det blir mer skit som fastnar runt detta då.
                    Vilka sugproppar kan man köpa i butiken som kan hålla fast detta filter?
                    Är ju inte bara proppen som behövs.

                    Tycker att många på detta forumet är enkelspåriga, man måste vara lite vidsynt för att komma på nya innovationer!
                    //Calle
                    Ja det finns flera modeller med universalpluttar tex de med plutt och en töjbar ring men dessa funkar inte till dig då filtret inte får vara nära glaset. Sedan finns en modell som har plutt och ett band som är ställbart som ett vanligt strapband. funkar nog inte heller.

                    Jag tror nog att det kan fungera med att värma och bocka ett elrör som ett s ungefär som då kommer att hänga på akvarie kanten och nedre ändan kan du låta bli ca 20 cm då får du fem cm tillgodo den ändan tar du hål i och drar ett buntband igenom och runt elröret som går ner i filtermattan. visst flyter det lite i början men krama ur luften och när skiten går in i filtret lär det ju tyngas ner!

                    jag kör med en liknande luftdriven variant i yngelkar men dessa är endast 7,5x7,5x 15 cm har två sådana i varje kar för att kunna rengöra växelvis. dessa hänger endast i luftslangen och inga problem.

                    Exprimentera fundera prova förkasta eller utveckla någonting kan funka.

                    mvh Lennart

                    "Det enkla brukar ibland fungera bäst"

                    Kommentar

                    • calle-hallabro
                      Användare
                      • juli 2005
                      • 303

                      #11
                      Har nu gjort några prototyper av hållare till filtermattan som jag har tänkt att använda och än så länge funkar det bra.
                      Självklart så kommar jag att lägga ut bilder på hur dessa serut

                      //Calle
                      **********
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Låter bra alltid kul och se olika lösningar på likvärdiga problem.

                        mvh Lennart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...