Gälproblem hos malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Gälproblem hos malawiciklider

    God kväll,

    I dag fångade jag upp en Fossorochromis rostratus-hona som haft synliga problem med gälarna i ca 2 veckors tid. Hon har hållt sig undandragen och flämtat kraftigt under denna tid och har gradvis blivit sämre.

    Så, idag tyckte jag gränsen för vad som kan ses "humant" hade passerat, så jag avlivade den stackarn och passade på att ta lite otrevliga bilder på hur gälarna såg ut. På länken nedan finns ett gäng komprimerade bilder, och är det någon av er som skulle få ut mer fakta av bilderna i hög upplösning får ni tjoa till.

    Kan detta ha med bakterier, parasiter eller något annat att göra?

    OBS > Lite läskiga bilder > http://www.zoopermarket.se/temp_stuffs/
    Tony Englund
  • endymion

    #2
    Hade nått liknande på mina eldbukar för ett par år sedan. Tog fisk efter fisk, det som till slut funkade var Sterazin.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Såg gälarna på dem likadana ut, dvs som om det vore frätskador?

      Jag har läst mig till att stora mängder ammoniak/ammonium kan skada fiskens gälar, skulle det kunna vara fallet här? Borde i så fall inte övriga firrar ha samma problem? Jag är "tyvärr" ingen mät-nisse. Jag mäter på sin höjd nitrit och nitrat i nystartade kar, så jag har inte en aning om hur det vart med ammoniak/ammonium.
      Tony Englund

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Tony - eftersom mina problem ALDRIG slutar, har jag ungefär samma problem. Mina Taiwan Reef (snälla, orkar inte kolla hur f det stavas), har fått rödaktiga gälar, och sen blir dom bara magrare och magrare....och står och flämtar....

        Fasen va drygt detta är!!!

        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Tony skicka bilderna till SVA i uppsala o be dom kolla om dom kanske kan svara... det är inte kul när man inte vet vad det är, om någon mer börjar se dålig ut så kanske det e läge o skicka en dit för undersökning.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur gälarna såg ut. Bara att dom såg konstiga ut

            Kommentar

            Arbetssätt...