fenomenet ektozon!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    fenomenet ektozon!

    Hur var det nu?är ektozon en dunderkur för fisk o växter? eller innhåller det i princip vanligt koksalt?Menar får man lika resultat med vanligt koksalt,eller vad är hemligheten med ektozon?en produkt skapad för novisa? eller för alla?de tycker ju att det är bra för växter,men jag har då aldrig saltat mina växtkar..kan någon klok person reda ut detta?om några mineraler,går det då lika bra att hälla i en ramlösa?
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Här kan du läsa lite om det.
    Jag använde det i början men har slutat med det helt.








    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Ektozon är en alldeles utmärkt produkt om man vill lägga pengar på akvaristiken. Behövs det salt till något så funkar jodfritt grovsalt exakt lika bra. Vad Ektozon gör för växternas del är på fisens mosse. Betydligt effektivare med andra salter då, t ex kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat.

      Så för att parafrasera Thomas Barr: ektozon is snakeoil on tap. Vill du ha en effektivare lösning, vad du än letar efter i saltväg för att "lösa något problem", så betala mig lite mer och jag ordnar det på stubinen bums.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • april 2006
        • 198

        #4
        Är det hårt sagt om denna produkt då att det är lite lur?men ändå inte!dvs det går lika bra med vanligt koksalt!men för den som inte vet är det lönsamt för tillverkarn?Tycker det är önskvärt att städa i hyllorna hos handlarna,varför ska vi lägga våra surt förvärvade slantar på trams??o andra sidan är inte zoobranschen ensamma om sånt,ja jisses!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Personligen tycker jag ektoson är mer än bara lite lur, det är rent lur. Och dyrt lur. Det funkar säkerligen någorlunda lika som koksalt, så på så vis är det ingen dålig produkt. Det har en bra funktion. Kruxet är att annat som är billigare har en lika bra funktion. Eller bättre, när det gäller växter och olika salter. Helt ärligt tror jag ingenting hade kunnat få mig att köpa ektozon-salt för någonslags funktion i akvariet. Jag blir gärna emotsagd på den punkten, för övrigt. Enten har jag spikrätt eller så lär jag mig något på kuppen.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ixxe
            Användare
            • februari 2005
            • 234

            #6
            apropå salt

            Har stött på "epsom" eller "epson" salt nån gång. Sägs få igång matlusten hos fiskar.
            Vad är det för något
            http://ixxe.se

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Har även jag slutat med dyra salter.
              Köp Axal salttabletter på granngården eller liknande. 70-80 kr/25kg.
              Lätt att dosera, löser sig långsamt i vattnet, Fiskarna mår kanon(mindre sjukdomar samt starkare färg och bättre slemlager samt äter bättre). Du får för en drill i Missisippi ett bra salt som räcker i åratal.
              Börja med 2 tabl./100 liter (tanganyika 4tabl./100 liter).
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Ursprungligen postat av ixxe
                Har stött på "epsom" eller "epson" salt nån gång. Sägs få igång matlusten hos fiskar.
                Vad är det för något
                Epsonsalt är magnesiumsulfat eller mgso4. Jag har aldrig hört att det skulle påverka fiskarnas matlust, men inget är ju omöjligt. Har man ett mjukt vatten och vill ha fina växter så kan en smula magnesiumsulfat vara en del av gödningsregimen. Vill du ha billig magnesiumsulfat så prova på pmdd.se.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  En snabb googling gav att:
                  En del påstår att epsonsalt kan bota vissa sjukdomar, men det finns minst lika många som säger emot.
                  Epsonsalt kan användas som magnesiumtillsats i revakvarium, varför så få verkligen gör det har jag inte förstått. Men jag antar att sulfataccumulering är en av anledningarna.

                  Några källor som säger att det skulle öka fiskens aptit hittar jag inte. Men om epson botar en del sjukdomar så kan ju bara det leda till bättre aptit.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • ixxe
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 234

                    #10
                    Läste nånstans på en "discus farm" sida i usa där dom behandlar med epson salt
                    citat "after the treatment they eat like crazy"

                    minns bara inte vart jag läste det
                    http://ixxe.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...