sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swe-regius
    Användare
    • april 2006
    • 18

    #16
    hello

    shjit jag tycker att alla apisto kommer från olika delar
    har ännu inte hittat några från samma del..
    vill blanda in några diskusar hade jag tänkt mej det vill säga apisto från Nära mynningen av Rio Negro, I nedre Rio Abacaxis, och i nedre Rio Trombetas skulle vara bra...
    Alla malar är planerad och klart..
    jag vill inte ha från olika lokalitet..fortsätter att leta

    Kommentar

    • swe-regius
      Användare
      • april 2006
      • 18

      #17
      hello

      ni får gärna hjälpa mej att hitta apisto från Nära mynningen av Rio Negro, I nedre Rio Abacaxis, och i nedre Rio Trombetas om ni vill

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • oktober 2004
        • 269

        #18
        Swegius: mitt bästa tips är att gå in på www.fishbase.org och söka på respektive flod. Även om de missar i listorna ibland är det ändå väldigt mycket info om vilka arter som finns vart. Sedan går man in på respektive art och får närmare lokal-info. Bra oxå att kolla på länkade fångstplatser ("map"-länkarna under bilderna).

        ovj78: Jag hade ihop ett hongsloi-par med schackisar tidigare. Det gick faktiskt bra, de ignorerade varandra i rätt hög utsträckning. En period gick de även tillsammans med >80 st halvvuxna yngel av A. metae. Alla honorna av båda dvärgciklidarterna stod på sig rätt bra emot de buffliga och lätt pirayainspirerade metae-ynglen. T ex bevakade de (båda dvärgarterna) ilagd räkmix mot metae-yngel i samma storlek som de själva... Ynglena fick vackert vänta på sin tur!! Allihop. De stod på 5-10 cm håll och försökte hitta en öppning att stjäla lite mix från respektive bevakare. En syn för gudar!

        Klart kaxigast var hongsloi-honan. Hon höll undan dem även sedan (högg i bra på ynglenas fenor när de inte skötte sig), när ynglen blivit större och tyngre än henne. Då fick dock schackishonorna backa undan.

        Min illa ställda fråga har jag ju ändå i princip fått svar på: Går det att få dessa arter att samsas och leka framgångrikt under de förutsättningar jag skissade på? Troligen inte.
        Tråkigt, eftersom hongsloi-honan nu går själv med det vuxna metae-paret (hennes nya hane pallade inte med ynglena och/eller hennes ivriga uppvaktning av honom, så hon fick flytta till de vuxna) och hon ser grå och underlägsen ut istället för klargul som tidigare. Tanken var att flytta in henne igen till schackisarna och leta rätt på en ny, vuxen och förhoppningsvis kaxig, hane åt henne. Den förra dog, trots att jag flyttade hongsloi-honan för att ge honom lugn och ro.
        Senast redigerad av Helenai; 19 april 2006, 12:39.
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • swe-regius
          Användare
          • april 2006
          • 18

          #19
          bilder under uppbyggnad av akvariumet

          när jag hade precis hade satt upp det på tegelstenar



          påfyllning



          grusen är i och pumpen är på plats(behöver dock lite grus till)





          två rötter oxå




          nån som har några tips om växter i floden Amazon River Basin så kom gärna med förslag

          Kommentar

          Arbetssätt...