Takashi Amano...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Takashi Amano...

    Hamnade på denna länk genom en tråd på Zoopet.com:

    oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    Den här mannen, Takashi Amano, imponerar verkligen på mig då jag läst mycket om honom och hans aquascape byggande både på nätet och via den fina tidskriften Tropical Fish Hobbyist. Här snackar vi inspiration till att återskapa miljöer i akvarium...mycket vackert och gediget arbete från honom.

    Den här länken är rätt skön...där man för muspekaren över menyn och får se Takashi Amano´s olika uppbyggnadsfaser på akvariuminredning. Inspiration!...och framförallt fin guide för amatör och nybörjare som vill ha fina akvariemiljöer med växtlighet.

    Senast redigerad av StefanL; 16 april 2006, 16:50.
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Mkt imponerande och svindyrt.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är säkert svindyrt, men jag har en känsla av att en kille som Takashi Amano har råd med det...och/eller hans kunder. Vad som är imponerande med Takashi Amano tycker jag är att han skapar miljöer som ser olika ut och väldigt naturlika...helt oberoende på akvariestorlek. Arbetet han gör är i det närmaste perfektionism man kan komma i denna genre...iallafall efter mina bedömningar av det jag sett hittills.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Att påstå att växtakvaristik är svindyrt visar inte på annat än stor okunskap Att sätta upp ett highteck växtkar kostar inte mkt mer än ett malawi/tanganyikakar gör inklusive fisk.

        Amano är kung helt klart och han har en enorm skara duktiga anhängare som har växtburkar med hans stil. I det här galleriet finns ännu mera ögongodis: http://www.adaeuro.com/gallery.asp

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mm, det var en bok av Takashi Amano som fick igång mig igen på akvaristiken efter ett antal års lugnvatten. Sanslöst inspirerande sätt att inreda karen på. Finns från väldans svårt till rätt simpelt också, så det behöver inte kosta många kronor. Köp in ett gäng VF-sjöciklider till ett större kar, och ni har passerat en normal växtakvariebudget med flera tusen...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag gillar Amanos akvarier, men de är inte alls naturliga, i betydelsen ser ut som naturen. De visar ett slags stiliserad & idealiserad natur, nåt som japansk trädgårdskonst alltid varit bra på.

            Nåt som verkligen imponerar på mig med Amanos akvarier är att han varierar sig så mycket. Jag själv har sen länge en favorit-"formel" jag bygger mina akvarier på, och som jag har väldigt svårt att ändra, men jag har aldrig sett någon sån "formel" i Amanos akvarier.

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              jvla häftigt det hade varit om man behöll det som det var på bild 2och3 sen haft påfågelscikliders, arowana och en redtail.. .. hade varit mäktigare tycker jag
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Vad jag blev lite förvånad över var hur mycket sten och rötter han hade som bas och vilken central placering han gav detta. Jag tycker att det finns ett perspektiv som går igen hos hans scapes och det fick jag lite förklarat nu när man såg hur han byggde upp det från grunden. Men det blir ju inte enklare att planka för det...

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Ursprungligen postat av Midas_Tom
                  jvla häftigt det hade varit om man behöll det som det var på bild 2och3 sen haft påfågelscikliders, arowana och en redtail.. .. hade varit mäktigare tycker jag
                  Faktiskt böjd att hålla med i det fallet.
                  Annars är japanesens mindre kar fina tycker jag med alla varianter grönskade minilandskap... men jag har sagt det förr, liiite sugen blir man att smyga i ett gäng Uaru när ingen ser på
                  Anders L

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Kan verkligen rekommendera bok 1 i hans serie "Nature Aquarium World". Där får man se flera olika exempel på hans olika formler (jo, han jobbar faktiskt en hel del med olika grundprinciper). The Mountain, The Plain, The Path... men visst, han har en del kar som är svårplacerade också. Rötter och sten är viktigt eftersom de utgör fonden för växterna. Själv är jag förvånad över att inte fler bygger på höjden. Många kar ser verkligen platta ut, men inte Amanos.

                    Personligen är jag nästan mest förtjust i hans allra "enklaste" kar. I bok 1 finns ett kar med rötter, sten, javamossa och javaormbunkar. Firrarna är rödmunstetra, otosar och Amano-räkor. Han har försökt efterlikna en zen-trädgård i inredningen, och verkligen lyckats. Hela inredningen utstrålar lugn och harmoni, och rödmunstetrorna ger en fantastisk kontrast till alltihop. Mot slutet har han ett 3000-liters kar som också är outstanding, enligt min smak.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      #11
                      Om ni har möjlighet att besöka Japan i något ärende, så kan jag rekommendera ett besök i Amano´s hemstad: Maki-city. Här finns en byggnad i glas och betong mitt ute på landsbygden, omgiven av risfält och bevattningsdiken. Det var här han startade sin verksamhet med Akvarie tillbehör. Numera är lokalen där produktionen pågick, en utställningslokal och kontor.

                      Här är en länk till lite bilder från mitt besök hos "ADA GALLERY"....




                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av blackened
                        Att påstå att växtakvaristik är svindyrt visar inte på annat än stor okunskap Att sätta upp ett highteck växtkar kostar inte mkt mer än ett malawi/tanganyikakar gör inklusive fisk.

                        Amano är kung helt klart och han har en enorm skara duktiga anhängare som har växtburkar med hans stil. I det här galleriet finns ännu mera ögongodis: http://www.adaeuro.com/gallery.asp
                        Jag tycker du ska läsa inläggen lite noggrannare innan du uttalar dig! Som alla andra säkert förstod, så syftade jag INTE på växtakvaristik i allmänhet utan på det specifika akvarieprojekt som Stefan Larsson länkade till.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Jag tycker du ska läsa inläggen lite noggrannare innan du uttalar dig! Som alla andra säkert förstod, så syftade jag INTE på växtakvaristik i allmänhet utan på det specifika akvarieprojekt som Stefan Larsson länkade till.
                          Mjo, det är klart att om man verkligen vill ha Amanos prylar så blir det svindyrt. Och inte mycket mer funktionellt. Kruxet är att en del drar sig för att starta växtkar eftersom de tror att det är så sanslöst dyrt och att man måste ha ditten och datten. Så behöver det inte alls vara, så lev och låt leva. Jag kopplade i vilket fall inte att det var de specifika projekt som Stefan länkade till som du menade. I vilket fall så går det finfint att få ett schysst växtkar till en bråkdel av kostnaden för ett "normalt" sjöciklidkar.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            #14
                            Undrar om ett lägenhetsgolv i betong i en relativt ny fastighet skulle hålla för 3 kubik. Någon som vet några regler eller nåt eller några riktmärken för lägenhetspolicy?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...