Sebraciklid 2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Wikström
    Användare
    • mars 2003
    • 127

    Sebraciklid 2006

    Tänkte att en tråd om sebracikliden kunde vara på sin plats!

    känner på mig att det är många som haft att göra med denna fina ciklid nån gång under sin akvaristiska bana.

    I samband med ciklidstämman kom jag i kontakt med Ola sjödin som hade ett lekpar som han skänkte till mig. Schysst Ola

    För tillfället så huserar dom i ett 70 liters akvarium i föreningslokalen där dom sällskapar med 4 halvuxna jättedanior som "targetfish". När jag var där igår så såg jag att hona var rätt rundom magen och hade äggläggningsröret ute så dom har säkert lekt idag( har dom i lokalen och har inte varit dit idag). Är karet möjligtvis i minsta laget?

    Har ett 200 liters med måtten 85x 60x 45x (L B D) där dom möjligtvis skulle kunna flytta till...där har jag en Australiensisk arowana ca 12 cm och 3 synodontis sp.
    inte är det väl någonsomhelt risk att Aron åker på däng? Han håller sig bara upp vid ytan?

    kan vara kul med lite annat än malawi=) centralare är så personliga fiskar!
    Mvh Erik
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Du kan ju iallafall pröva att flytta dem till 200 litern. Aron är ju en robust fisk, och samtidigt känns 70 liter lite för litet för ett par sebraciklider.

    Good Luck.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Flytta till 200-litersbaljan men lämna daniorna;-) Sebrorna och arowanan kommer säkert vara helt oberoende och om sydodontisarna råkar snorta i sig några sebraägg i förbifarten så må väl det vara hänt.

      Kommentar

      • Erik Wikström
        Användare
        • mars 2003
        • 127

        #4
        Hmm...kanske är sebracikliden en alltför "tråkig" och vanlig fisk att starta en tråd om?=(
        Mvh Erik

        Kommentar

        • Erik Wikström
          Användare
          • mars 2003
          • 127

          #5
          Tror som sagt att dom lekt idag så då får dom gå kvar i karet ett tag till innan jag flyttar dom...eller så skiter jag i äggen för dom leker säkert igen på några dagar. Verkar vara rätt heta på varandra
          Mvh Erik

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Trevligt med små ciklider, funderar på att starta nån liknande tråd om saijcor... fast å andra sidan de kanske kan samsas i samma? Små centralare typ?
            Ser jag några fina sebror så blir det ett gäng. Problemet kanske är att hitta fina sådana?
            För att glida från ämnet så är jag just nu väldigt förtjust i saijcor... en otroligt underskattad liten skönhet! Små fiskar rockar åsså
            Så! Mera sebra åt folket!
            Anders L

            Kommentar

            • Erik Wikström
              Användare
              • mars 2003
              • 127

              #7
              Centralare är ju roliga fiskar...problemet är juh bara att många blir så stora och sen om man får yngel på dom så är det inte nån som vill ha dem...det är mkt därför jag kör malawi i lokalen.
              Och sen bor man juh i fel ände av landet också
              Hade faktisk ett lekpar sajicor i ett växtkar men dom var som fan att slita och dra i växterna!
              Hur är sebracikliden? att den gräver må ju så vara.....
              Mvh Erik

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Wikström
                Hmm...kanske är sebracikliden en alltför "tråkig" och vanlig fisk att starta en tråd om?=(
                Hoppas det inte var jag som fick dig att tänka så. Jag tycker att alla fiskar eller vinklar är intressanta. Tråkigt är mer när det blir mycket av samma. Det ska vara afrika/amerika, stor/liten, svår/lätt, fulinlägg/vetenskap etc. Tråkigast just nu tycker jag är ytterligare en bild på en mbuna.

                Kommentar

                • Erik Wikström
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  Hoppas det inte var jag som fick dig att tänka så. Jag tycker att alla fiskar eller vinklar är intressanta. Tråkigt är mer när det blir mycket av samma. Det ska vara afrika/amerika, stor/liten, svår/lätt, fulinlägg/vetenskap etc. Tråkigast just nu tycker jag är ytterligare en bild på en mbuna.
                  Nädå Kalle-maja det var en egen tanke...håller med om att det kan bli lite för mkt av Mbuna eller som man säger: "Buna" efter stämman
                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Såg den här nicaragua DVDn för lite sen och de zebror som visades där var ju ruskigt snygga. Problemet är väl kanske att hitta zebror av kvalitet i affärerna idag, vildfångade zebror skulle vara intressant!

                    Jag har haft zebror i flera omgångar och det som kan vara jobbigt i längden är deras enorma lekvilja. De verkar leka när, var och hursomhelst. En gång när jag hade en fisksoppa i karet med riktigt stora centraler och ett zebrapar tillfälligt så hade de verkligen körigt men det slutade med att de smällde upp rommen en bit upp på framfrutan som de lyckades freda ett bra tag. Men jag tycker dom är coola och några VF ex. skulle ju vara högintressant.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Erik Wikström
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 127

                      #11
                      Jag vet inte hur pass "fina" mina är men dom är väl standard. Hona är fin då hon har mkt rött i sig. Har sett en hel del fulare sebror. Eftersom dom är så lättodlade tror jag många i handeln är "inavlade"...
                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Hade ett Sebra-par för ett tag sen. Först i ett 110liters där dom lekte nåra gånger. Åren gick.. honan dog, hanen levde.. Sen köpte jag en ny hona och satte ner henne i ett 540 liters och flyttade över hanen med ett par palletter och ett par röd ciklid (lifalili). Och Sebrorna verkade passa perfekt för varandra! Honan var i perfekt lekkondition och lade runt 300 ägg på en sten efter bara några dagar. Dom tog halva akvariet som revir(akvariet var 150 cm långt, 60 högt och 60 brett, alltså tog dom en yta på 75*60*60 cm!) och försvarade det argsint mot dom andra cikliderna. Men tillslut orkade dom inte och det blev bara 16 yngel som överlevde till full storlek...

                        Föresten om det är nån som vill ha halvstora Sebror i fint skick och som har grymt snygga färger så åk till Expert-zoo i Ludvika, Tingshusgatan 3,Tel 0240-10910. Affärsinnehavaren (Runo) där har stor kunskap om ciklider, och har alla möjliga arter. Allt från Malawi och Tanganyika till stora amerikaner och dvärgciklider. Även en del andra arter som t.ex. olika tetror och malar. Oj.. det blev "lite" reklam där, men det förtjänar Runo!

                        Inte för att skryta men dom flesta Sebraynglen där kommer från mig
                        Senast redigerad av Jeppe; 19 april 2006, 22:57.
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • jimmy
                          Användare
                          • december 2002
                          • 44

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jeppe
                          Och Sebrorna verkade passa perfekt för varandra!
                          joo du stoppa i ett par honor till o han springer dit med .

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #14
                            jag har också funderat på att skaffa sebror, just deras lekvilja och att de är lite tuffa gör att de skulle passa bra i ett mindre kar, får man för mycket yngel går det väl bra att använda överskottet som mat
                            Är det någon som vet om det finns VF sebror att få tag på?
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Jag har aldrig sett vf zebror till försäljning.

                              Vilket är väldigt synd, eftersom de vilda inte bara har starkare färger, utan det finns dessutom flera lokala färgvarianter av zebra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...