Död Blå Delfin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Död Blå Delfin

    Hur är det egentligen med fredligheten hos C. moorii? Är den så slagsmålsbenägen hanar emellan, så att en av dem kan bli ihjälbiten på ett par timmar?

    Hursomhelst så blev jag av med en nästan fullstor ung hane igår.
    Min zoon
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Visst är det en relativt lugn fisk, men det kan hetta till ibland Jag har två jämnstora (STOORA) hanar som småbråkar hela tiden men inte så att de håller på ta ihjäl varandra. Olika individer har olika temprament, precis som hos människor, och visst är det möjligt att de kan slå ihjäl varandra.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Mot andra arter är C. moorii mycket fredlig i förhållande till sin storlek. Inom den egna arten kan hanarna vara mycket aggressiva. I min tidigare grupp som jag håll i ett 900-liters kar pågick ständiga kamper mellan hanarna och ibland slutade det med dödsfall.
      En gång lyckades dom tom knäcka ett 4 mm täckglas.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag har Moorii och Lombardoi tillsammans i ett 720L och igår så utökade jag Lombardoigruppen med två stycken 4cm ynglingar. De tidigare så lugna delfinerna blev som tokiga och jagade nästan livet ur dem. Om det var nyfikenhet eller tron om levande föda vill jag låta vara osagt, men nog kan de om de vill. I övrigt så utmanar hanarna ständigt varandra i småtjafs.

        Hälsningar

        Daniel Lindholm
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          jag har två stora hanar som är o princip exakt lika stora kan inte skilja dom .. dom brukar adrig bråka med varandra det är baranär den ena flörtar med en hona så kommer den andra och ska va med då brukar det bli rätt hett..
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Jag har ej fått lek på mina delfiner. Jag köpte först 4 små, varav en dog snabbt. Jag köpte därefter en vuxen hona. Det var för två sommrar sedan. Av de tre som jag köpte först, är det troligtvis 2 hanar och en hona, iaf drog två stycken ifrån rejält i storlek.
            För några månader sedan köpte jag ett vuxet VF par samt 2 av dess avkomma.
            Mina första Delfiner, de två hanarna har i princip nått samma storlek som den VF vuxna hanen. Det är alltså en av de två från start som gått till de sälla fiskmarkerna.

            Tyvärr så såg jag ej något bråk, trots att jag akvariepysslade med ett annat kar hela e.m. igår. Jag tycker att jag borde ha sett eller t.o.m. hört ett sådant delfinbråk.
            En enda annan fisk är den ende som jag kan tänka mig ska kunna ta ihjäl en delfin i det karet och det är en vuxen "Acei". Inte heller bråk mellan dessa har jag sett, men en annan Aceihane blev ihjälbiten för tre dagar sedan.

            Jag får ha karet under uppsikt och försöka se om det är delfinlek på gång eller om Aceihanen tänker gå en "match to the death" till snart.
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...