Rengöring av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kiki

    Rengöring av ytterfilter

    Hej!

    Startade upp mitt 130l akvarium för ett par månader sen, med ett nytt sicce ytterfilter till detta. Nu funderar jag lite på hur ofta jag ska göra rent detta? Hur ofta gör ni rent?
    Till mitt ytterfilter fick jag tre korgar med ngt slags plastfiltermaterial, är det bara att skölja rent det här materialet vid rengöring, eller ska man köpa nytt annat filtermaterial?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Ursprungligen postat av kiki
    Hej!

    Startade upp mitt 130l akvarium för ett par månader sen, med ett nytt sicce ytterfilter till detta. Nu funderar jag lite på hur ofta jag ska göra rent detta? Hur ofta gör ni rent?
    Till mitt ytterfilter fick jag tre korgar med ngt slags plastfiltermaterial, är det bara att skölja rent det här materialet vid rengöring, eller ska man köpa nytt annat filtermaterial?
    Ditt filter skall du tvätta när cirkulationen har avtagit väsentligt. Ett väldimenstionerat filter behöver inte tvättas mer än en gång om året.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Sätt på en grov filtersvamp på insuget till ytterfiltret, som då funkar som förfilter. Detta förfilter gör du rent vid vattenbyte. Själva ytterfiltret behöver du rengöra mycket sällan om du har ett bra förfilter på. När du väl gör rent det, så ta ur korgarna med plastmaterialet i och skölj av dessa lite kvickt i en hink med akvarievatten. Filtermaterialet ska inte bytas, då det sitter en massa nyttiga bakterier där.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...