I väntans tider...och en överraskning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    I väntans tider...och en överraskning...

    Nu har mitt par av Protomelas virgatus, Namalenje tydligen kommit in i sin lekcykel igen...hanen har fått tillbaka de intensiva färgerna samt det svarta nere vid analfenan som karaktäriseras för lekperioden vad jag sett tidigare.

    Honan har blivit mörkare i sin färg (vanligen vit och svartrandig) och de är chockerande nog bättre vänner i karet än tidigare. Det brukar annars vara lite tvärtom att hanen jagar honan mer när hanen kommit in i lekperiod...men med denna art verkar det vara tvärtom (det kan dock vara som så att hanen blivit mildare för att det är fler fiskar i karet nu). Honan kan röra sig mer fritt i karet utan att hanen är efter som en svans och markerar.

    Idag såg jag även att hanen vibrerade bredvid honan...väldigt nära vattenytan...vilket också var en ny företeelse. Förra gången de hade sin lekperiod var under september/oktober och då var de ytterst nära lek, men det blev inget den gången. Nu hoppas jag att de är på gång ordentligt och de verkar trivas bättre nu när karet är mer "befiskat" än tidigare.

    Det verkar som om lek från Copadichromis azureus stimulerat paret att komma in i sin lekperiod och kanske är det ett gott omen. Det blir iallafall en spännande tid framöver nu...

    En liten rolig överraskning när jag bevakade karet en längre tid var att jag fick se två Pseudotropheus saulosi yngel jaga föda strax utanför en större planta av Microsorium pteroptus (javaormbunke). De var större än de yngel jag har går i yngelkar som jag tömt honan på, men jag vet inte om det är från samma tid eller om de gått karet en längre tid. Troligen så kan de ha släppts efteråt också då jag tidigare sett att yngel som växt upp i 375:an växer betydligt snabbare än yngel som går i 105L...trots att de får mindre mängd föda i det större karet.

    Vore kul om andra kunde skriva ned lite erfarenhet runt någon arts lek...eller beteende i samband med yngel/munruvning i denna tråd (kanske kan det med automatik komma fram delar som kan användas i artbeskrivningar? Jepp Joakim...jag är på gång med artbeskrivningar på de arter jag har...främst Pv,N ).

    Jag kommer att uppdatera denna tråd så fort något nytt finns att skriva runt mitt Protomelas par.
    Senast redigerad av StefanL; 11 april 2006, 16:04.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Protomelas virgatus kan göra en hel del roliga saker i burken som det du bla beskriver, dom simmar runt som ett par substrat lekare... ser lite märkligt ut för att vara malawi men det blir lugnare för honan under den tiden. Har man däremot många jämnbördiga hanar så kan man få se en form av arenalek som är otroligt häftigt o se då alla hanar spelar för samma hona på olika platser utan att direkt bry sig om att slåss med varandra under dessa minuter, det är ett otroligt spela att beskåda men som sagt så brukar det krävas iaf 4 hanar som är jämnstarka för att få full effekt på det beteendet.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    Arbetssätt...