Inredning till apistogrmma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #16
    Ursprungligen postat av ovj78
    Vilka arter hade du tänkt att hålla och hur stort är karet?
    Karet är på 600 liter (200x60x50) och är än så länge inrett med olika sorters rådasand, mangroverötter och stenar från Vättern. Självklart har jag även växter i. Medinvånare kommer bli en fredlig jordätare, hantelciklider samt tetror. Även några malar naturligtvis.

    Apistogrammaarten jag fastnar för är (som vanligt antar jag) kakaduan. Den andra artern håller jag öppen, om det nu blir någon!

    Patrik, du vet vad jag tycker om ditt kar! Kan tänka mig att dina apistos frodades där!
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Det här karet hade funkat finfint till Apistos (en art). Karet är på 50 liter, mycket rötter i hörnen med växter ovanpå. Löven hade kunnat utökats rätt rejält. Med 1+2 av någon haremlekare, eller ett par av någon parbildande samt en 4-5 vildguppy i ytan hade det varit komplett. Nu gick det aldrig Apisto i det, men i allafall.

      Hilsen,

      P
      äntligen lite bilder Patrik, gärna mer av den varan
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • ovj78

        #18
        I ett sånt stort kar skulle du ju kunna smälla in en del arter, se till att ha avskilda revir bara så att de inte behöver jaga varandra hela tiden. Jag skulle nog skippa löven om jag var dig och bara köra med mycket rötter, stenar, växter och kanske några kokosnötter som du kamoflerar på ngt sätt. Krukor tycker jag inte att man ska ha i en snygg burk eftersom det ser lite konsigt ut. Jag kör dock krukor i en del av mina odlingsburkar men dem är främst funktionellt inredda.

        Kommentar

        • Alexander Wiberg
          Användare
          • februari 2005
          • 445

          #19
          Skulle aldrig få för mig att lägga ner krukor i min "showtank", men ett bra tips är det. Kokosnötskal blir det nog inte heller, utan som du säger, växter, rötter och stenar i massor. Tips på två arter som fungerar ihop?
          A.Wiberg (alex83)

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

          Kommentar

          • ovj78

            #20
            Det finns ju enormt många apistos, men det beror ju på om du vill ha lite lättare och tuffare arter eller svårare och mer krävande. I mitt 240 liters har jag Cacatuoides och Viejita, det är två ganska tuffa och enkla arter som leker utan att man behöver mixtra med vattnet. Däremot mina Agassizii och Trifasciata leker inte i vanligt vatten enligt min erfarenhet utan behöver preparerat vatten.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Har för mig det var Vierke som skrev ett lika enkelt som klokt råd om man vill köra fler Apisto-arter i samma tank: se till att både hannar och honor skiljer sig åt mycket i utseendet. En art som är hög i kroppen ihop med en slank art, och/eller rejäla skillnader i färgteckningen. En del skiljer sig ju en hel del vid leken också, t ex så leker borellin mer öppet. Att kombinera den med mer extrema grottlekare kanske vore något. borelli "Opal" är jäkligt grann, för övrigt.

              Alternativt så går du ett litet steg ifrån Apiston i det andra artvalet, Fjärilsciklider, Kurvciklider och dorsigeran leker också mer öppet.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Alexander Wiberg
                Användare
                • februari 2005
                • 445

                #22
                Ok boys, tack för tipsen.
                Koppade för några timmar sedan in två arter apistogrammor:cacatuoides och borelli. De skiljer sig markant i både färgteckning och kroppsform. Cacatuoideshanen är härligt fin. Tog inte lång tid innan han hittade sig en grotta!
                A.Wiberg (alex83)

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                Kommentar

                • ovj78

                  #23
                  Bilder...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...