Vinbergssnäckor, gratis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    Vinbergssnäckor, gratis!

    Jag har läst att man kan hitta vinbergssnäckor i naturen men aldrig riktigt trott att man skulle hitta varken särskilt många eller att de skulle vara hela. Men efter att ha letat mig blå på nätet efter snäckor att köpa ( många och billigt...) så tog jag en runda runt trädgården och ta mig tusan om det inte var rena guldgruvan! Under slånbärssnåren i det höga gräset som var i söderkanten så hittade jag ( och mina barn som tyckte det var fantastiskt roligt att hjälpa till på skattjakten...he, he, he..) låg minst 50 skal. Hela, rena och i olika storlekar, underbart. En snabb kokning för säkerhets skull och i med dem till mina brevisar. Då de var något större än de som jag handlat på ICA tidigare så bytte genast Brevishannarna skal då de nu kunde komma in helt och hållet.

    För övrigt har jag upptäckt att paren har flera snäckor som de växelvis lägger sina ägg i, så de har alltid en frisimmande kull och en "på gång".

    Daniel
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    vad kul, ahr själv letat i trädgården utan att hitta några vinbergssnäckskal, tyvärr, rena guldgruvan du har!
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Ursprungligen postat av guineapig
      JUnder slånbärssnåren i det höga gräset som var i söderkanten så hittade jag ( och mina barn som tyckte det var fantastiskt roligt att hjälpa till på skattjakten...he, he, he..) låg minst 50 skal.
      Man brukar kunna hitta lite skal så här på vårkanten efter de snäckor som inte överlevt vintern, men när det är så där många så är det troligen nåt som ätit snäckorna. Oftast när man hittar högar med skal på ett ställe är det en trast, fast de slår normalt sett sönder snäckorna.

      Kommentar

      Arbetssätt...