Omröstning: 720 lit alu eller helglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    Omröstning: 720 lit alu eller helglas?

    Det börjar dra ihop sig ;-)
    Tycker själv att helglas är mycket snyggare men vågar man riskera egentligen?
    Efter 10 år vill jag fortfarande kunna gå på ett torr parkettgolv.
    Personliga erfarenheter uppskattas ;-)
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    sålänge du har frigolit under karet på en bra skiva och ställning är det hållabarare med helglas. Go for it....

    De flesta aluramar har inte mycket större funktion än det estetiska.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Jag sätter emot dig Jonas! Har aldrig haft helglaskar över 112 liter och kommer inte ha det i framtiden heller hähäh
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Pellejerka

        #4
        Aluram har inget med det estetiska att göra,en aluram är samman fogad i alla hörn först och därefter så monteras glaset in.Ramen gör då att glaset hålls på plats.Skulle ram akvarium gå läck så blir det oftast en mindre läcka,men om ett helglas går läck så är det större risk att en hel ruta lossnar helt,jag har själv inte varit med om det då jag bara har ram akvarium och aldrig kommer att ha något annat,men jag har läst om det.

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Har helglaskar på 1220 liter och 1015 liter och är - peppar peppar - inte det minsta nervös.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Har ett akvastabil 900 kar med ram, och det känns bra. Helst efter att mitt 332 liters släppte i bottenfogen. Men visst funkar väl helglas oxå... tycker dock att ram e oömmare.
            Anders L

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Aluram för min del
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                pellejerka: Ja, åleds e byggda på det viset. Är nog inte så himla många fler. Så klent gjorda aluramar är på vissa av de kar man har.

                Vi hade någon gammal tråd där det berättades mera om hur det fungerade med helglas och där jag fick förklarat för mig att helglas som står på en ordentlig ställning med skiva +frigoskiva under karet pallar långt mer vikt och har mindre spänningar i sig än ett alukar. Detta då alukarets bottenglas alltid ligger " i luften" p.g.a ramen.

                Å andra sidan har mitt 720 med aluram hållt i ett år hittills hos mig + flera år hos förra ägaren......har pepparpeppar ta i trä aldrig haft ett kar där rutan spräckts när det varit igång med vatten.
                Senast redigerad av Jonas E; 10 april 2006, 23:39.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Finns massa olika fabrikat på ramakvarier och jag kan säga att det flesta är bara skit i jämförelse med helglas, om man ska jämföra hållbarhet i af.

                  ramen gör att de flesta märkerna vågár använda tunnare glas och därmed får ett svagare akvarie. Möjligvis att Åleds ramakvarier är undantaget men det vet jag inte med säkerhet.

                  Har bytt bottenskiva i ett 540 från dala och där var glaset klistrat i ramen och ramens tunna konstruktion gör att den absolut inte var något stöd, tvärtom gjorde den att akvariet var lite snedlimmat och lutade, likaså så hade man lagt för mycket silicon mellan ramen och bottenskiva vilket gjorde att bottenramen bågnade lite på mitten, tunnare glas var oxå en följd (tycker ju det är lite tunt med 8mm när akvariet är 60cm högt däremot var bottenskivan en 10mms skiva (jag la i en tolva, sedan kan jag säga att glasskivorna som sätts i de ramakvarierna oxå är sämre skurna än i ett helglas skiljer flera mm mellan skivorna i över och underkant tex.

                  lagade ett 540 till i förra veckan vilket jag tror var en imazo produkt, och det var det värsta jag sett det skiljde 6 mm mellan rutorna som jag var tvungen att fylla med silicon och glaset var oxå bara 8mm tjockt 60cm högt!

                  sen kan man ju oxå tillägga att jag lagat många akvarier i mina dar alla ramakvarier, har aldrig lagat ett helglas med spräckt ruta (däremot med repig ruta) man kan ju undra varför detta är så.

                  när man limmar helglas är det mycket nogrannare med att glaset är rätt skuret (får ju inte vara snett) och sen tar man ofta lite tjockare glas och beställer med slipade glaskanter, jag brukar alltid använda 12mm glas till 60 höga kar, känns bättre och ser framför allt snyggare ut, enda nackdelen är väl att tyngden blir grym, priset blir ju lite högre men det är marginellt.

                  känns man orolig över att kanterna är oskyddade kan man ju alltid limma på kantlister i efterhand......vilket tom några ramakvarietillverkare pysslar med.

                  HEJA HELGLAS......:-) (p.s jag säljer inte glas) :-)

                  Tack för ordet

                  mvh

                  Peter
                  Senast redigerad av cichlids4fun; 10 april 2006, 23:58.
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det spelar ingen roll om man har alu eller helglas ur säkerhets synpunkt... ställer man det fel går det åt pipan oavsett vilken variant man väljer, står det rätt så händer inget om det nu inte e gammalt o har taskiga fogar då hjälper det inte hur rakt det än står. Helglas är i min smak snyggare oftast... inte alltid men oftast.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...