Similis + Sandciklider = Yngelslakt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcuspajp
    Användare
    • augusti 2005
    • 74

    Similis + Sandciklider = Yngelslakt?

    Hejhej, jag har ett 540 här med 10 leptosomor och 7 xenotilapia flavipinnis. Jag har tänkt försöka få en den yngel i karet men maximal överlevnad är inte nödvändigt så jag har inget spottkar eller så. Nu tuggar en av mina leptosomahonor..

    Jag har även ett 60l brevid som har några L. Similis och deras snäckor och jag tänkte att det skulle vara kul att sätta dem i 540t också, så kan jag ha nått annat kul i 60l-burken. Men frågan är om similisarna kommer lämna snäck-kolonin och ge sig ut på yngeljakt? Det finns väl bara ett sätt att ta reda på det antar jag, men jag skulle vilja höra era åsikter först.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Mm, risken med yngeljakt tror jag är påtaglig. leptosoma-ynglen klarar sig förmodligen, då de går högre upp (en del yngel klarade sig i min burk när jag körde stappersi tillsammans med leptosomorna). En större risk tror jag är att Xenotilapiorna blir mobbade av multisarna. Xenos är inga tuffa firrar, medans multisar verkligen är det. Personligen hade jag inte testat, men det är jag.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Multisar och xenos är ingen bra kombination i ett för litet kar då båda konkurerar om bottenytan. Kan man få multisarna att stanna vid sina snäckor i ett begränsat område så borde det fungera.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        vad kom multisarna ifrån???

        similis var det väl han frågade om, och om jag får säga så är similisen en mycket vekare fisk än multisen.

        tror inte det ska vara nån fara med ynglerna från similisens sida iaf, deras yngel är ju hyfsat stora (xenos och leptos) men avgränsa kolonien med lite sten så stannar de garanterat hemma.

        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          jag körde xeno flavipinnis, similis, compressiceps shell och julidochromis i ett 250 hörnakvarium, inga problem med några revir, xenosen klarade sig ypperligt. Ända tills den dagen man gick förbi akvariet på natten och hörde världens smäll i täckglaset.....men det har inte med similisen o göra.

          Tror det kommer o fungera bra i ditt 450, dock kan det ju bli så att similisen plockar några yngel....
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            vad kom multisarna ifrån???

            similis var det väl han frågade om, och om jag får säga så är similisen en mycket vekare fisk än multisen.

            tror inte det ska vara nån fara med ynglerna från similisens sida iaf, deras yngel är ju hyfsat stora (xenos och leptos) men avgränsa kolonien med lite sten så stannar de garanterat hemma.

            Peter
            skrev fel peter .. jag skrev utifrån mina erfarenheter med multisar... menade så klart similis.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              men calle, similis och multisar är ju två olika arter Ärligt så verkar det vara skillnad på dem båda, mina similis var snälla mot det mesta, gruffade bara mot varandra.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Uups, jag dabbade mig också där - similis var det!! Månne är de snällare än multisarna, men vi pratar fortfarande snäcklekare här... :/ ...en snäll snäcklekare är fortfarande en firre med attityd. Annars har jag sett folk som beskriver ocellatus som rätt beskedliga firrar också. Ingen pejl på om similis varierar mellan olika kar.

                Men, men. Prova och se. Har Jonas testat så borde det funka. Själv är jag alldeles för glad i sandciklider för att ens vilja prova en sådan kombo, därmed tar jag inga risker med dem heller.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  jag ska ju säga att jag hade ett pare av flavipinnisarna som mådde fint o de andra två fick stryk av både flavipinnisparet och andra invånare där de inkräktade på reviren. Så jag får väl säga ja och nej, i större kar inga problem, men i mitt 250 gick det lite sådär. Fint sålänge xenosen var revirhävdande. Inte alls fint när xenosen slogs med varandra. Men det är väl en balansgång. I ditt 450 tror jag det kommer att fungera bra eftersom det är nästan dubbelt så stor yta som jag hade (hörnakvarium)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Hmm. Verkar som om det går troll i denna tråden - först multisar mot similis och nu 540 mot 450...
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      bygg in snäckorna i ett hörn med en modul eller stor sten så de inte kan ta nått rejält revir. är de lika snäckbundna som multisar kommer de inte röra sig långt ifrån sitt hörn. tror jag
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Patrik: äh, en siffra hit o dit
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • wofflan
                          NCS Medlem
                          • september 2003
                          • 660

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jonas E
                          Patrik: äh, en siffra hit o dit
                          d hade ju inte själv missat ett liknade läge med öppen mål, eller hur Jonas!?

                          vad tror ni andra om Daniels förslag, går det att begränsa snäcklekarnas revir på det sättet?
                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            de skulle kunna funka, dock har jag erfarenheter av att similis inte har några problem med att ta revir bland stenar som de gärna gräver ut under.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              jag har en stor modul på bottnen som multisarna grävt ner sig breve, bakom framme å på sidan är det glas. de har ca 35x30 i yta där deras snäckskal ligger, runt om är det en vägg av modul och glas. de två paren rör sig inte över muren, en överbliven hanne patrullerar dock ovanpå. jag är relativt övertygad om att ifall jag plockar bort honom så kommer inte multisarna röra sig ovanpå modulen, å hadde ja limmat den närmare sidorutan skulle jag kunna begränsa deras revir ytterliggare. marcus kar är 150 brett jämfört med mitt 80 och jag har *aldrig* sett en multis vara i andra bakra hörnet av karet.

                              dock är det bara mina multisar som har yngel, deras beteende kanske ändras radikalt om de vädrar yngel i akvariet, va vet jag.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...