Fiskspråk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Lundqvist

    Fiskspråk

    Sjösatte 10st Golden i mitt nystartade 400 liters kar i går. Att gå från ett överbefolkat 80 liters till ett fräscht 400 liters märktes direkt via en enorm glädje hos mina fiskar. Och mig.
    Jag såg allt ifrån en märklig ringdans, hanar som "tuppade" mot varandra samt många andra märkliga händelser.
    Tyvärr förstår jag inte vad som sker framför mina ögon. Är det någon som kan ge lite info om fiskars kroppspråk, hur går en parningsdans till. Annars gärna tips på var jag kan hitta sådan info.
    Artbeskrivningarna är ypperliga men saknar tyvärr material om sådana saker.

    Efter påsk kompletterar jag karet med Demasoni, Fryeri och några Hinderi.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Väldans kort: ringdans brukar vara fighting, men är det hanne och hona kan det vara uppvaktning eller aggression (rangordningen ska avgöras). Uppspärrade fenor, stjärt mot nos är också ofta fighting, men även det vara uppvaktning (beror på art, inte så vanligt hos Mbunas). Darrningar i kroppen med utspärrade fenor när hannen ställer sig lite på högkant är uppvaktning. Många sjöciklidhanar börjar med det, för att sedan vända, simma en bit och fortsätta darra med kroppen (med stjärten vänd mot honan). De försöker då locka med sig honan för att få visa sin frimärkssamling. Uppspärrade gällock, nos mot nos, är fighting mellan två rätt jämnbördiga hannar. Är de verkligt jämnbördiga går det över till munkamp, där de låser fast käkarna i varandra och försöker vränga till motparten.

    En bra bok i sammanhanget är "Varför gör fiskarna så?" av Meulengracht-Madsen. Har några år på nacken, men stämmer väldans bra fortfarande. Går ofta att hitta på antikvariat för mellan 20 och 40 spänn.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mats Lundqvist

      #3
      Tack,
      Förstår att detta är ett sgs outtömbart ämne.
      Ska försöka leta upp boken du nämnde.

      Fler får gärna höra av sig!!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Lyssna gärna på andra, men det jag menar man lär sig mest av är också det roligaste - sitt framför karet och studera!! Många roliga stunder blir det.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Mats Lundqvist

          #5
          Sitter redan och studerar, men vill gärna dela fler erfarenheter med er fiskkännare.

          Kommentar

          Arbetssätt...