tänkte fråga er om dom här går hopp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    tänkte fråga er om dom här går hopp?

    Aulonocara stuartgranti usisya
    Aulonocara sp. "lwanda"
    Aulonocara röd rubin
    Fossorochromis rostratus
    Copadichromis borleyi
    Placidochromis electra
    Protomelas taeniolatus

    till en 720 L
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det mesta går nog ihop...men två saker vill jag säga om de du valt här:

    1. Olika Aulonocaras går troligen mycket bra ihop...men om man vill ha yngel så kan risken vara stor att man får korsningar och det är inte så lämpligt. Om man ska ha två olika Aulonocara så får man förvissa sig om att honorna är olika varandra från art till art samt att man har flertalet honor.

    2. Copadichromis borleyi är en tuff art som jag hade en stund. Den tog över hela karet då och jag blev tvungen att göra mig av med paret då det gick till överdrift samt att mina dåvarande fiskar inte kunde leva ut.

    C Borleyi behöver inte alls vara fel, men för mig så fungerade det inte...men då inköptes de stora och huserade i en 375:a.

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Jag har inte så stor erfarenhet av Auloncaror, men jag anser att de verkar vara lite veka. Jag har provat med bl.a A. stuartgranti med hyfsat snälla mbunas, vilket resulterade att hanen inte alls färgade ut och åt som han skulle. Det blev hans död. En Aulonocara som jag kan ha med mbunas och Haplochromiss är A. jacobfreibergi.
      Jag instämmer alltså med Stefans resonemang att tuffa arter kanske gör att Aulonocaror får för lite utrymme för att trivas väl.

      För att undvika korsningar , så titta på denna länk.

      A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
      Min zoon

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        En given succe..

        ...är att prova med A. jacobfreibergi i din blandning. Otter point är otroligt charmig och lite mer rivig än andra arter. Kanske är den inte inte lika färggrann som kollegorna men i rätt element så "sprakar" även den i färgerna. A. jacobfreibergi klarar sig bra bland övriga Mbunas och mitt par leker just nu medans jag skriver.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det här är en ung Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            En till bild...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              En art som jag tycker du absolut ska fundera på är denna...Copadichromis azureus, Mbenji.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Aulonocara sp. Iwanda var en av mina tidiga favoriter när det gäller Aulonocaras...men tyvärr är de flesta exemplar inte alls så övertygande och vackra som man sett på foton. En art som jag faktiskt blivit besviken av att se "live"...

                Kommentar

                Arbetssätt...