Tuggande rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jabe
    Användare
    • augusti 2005
    • 45

    Tuggande rödzebra

    Jag har nu en tuggande rödzebrahona i mitt kar.
    Jag har haft mina rödzebra sedan de var ungdjur, för ca en månad sedan så hade jag en tuggande hona i karet för första gången. Men en vecka senare så var äggen borta, uppätna eller utspottade, inte vet jag vilket.
    Det var väldigt tråkigt tyckte jag.
    Men igår när jag kom hem efter jobbet så upptäckte jag en tuggande hona igen.
    Det är inte samma hona som förra gången, jag hoppas det går bättre denna gång, och att jag får uppleva lite yngel nu.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    hej. om du har möjlighet så tycker jag att du ska ta henne till ett eget kar där hon kan gå i lugn o ro för sig själv. så gör jag med mina tuggande honor för att dom äter ju nästa ingenting så dom måste spara på krafterna, alltså inte bli jagad och "slösa krafter".

    att din förra tuggande hona inte tuggade efter en vecka kan bero på att hon tyckte det vara svårt att motstå maten så hon svalde ynglen så hon kunde äta. men jag tror egentligen mer på att hon blivit jagad så mycket så hon blivit stressad och trött så hon svalt äggen...varför vet jag inte isf

    lycka till!!!

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Mr_PP
      Användare
      • februari 2006
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av jabe
      Jag har nu en tuggande rödzebrahona i mitt kar.
      Jag har haft mina rödzebra sedan de var ungdjur, för ca en månad sedan så hade jag en tuggande hona i karet för första gången. Men en vecka senare så var äggen borta, uppätna eller utspottade, inte vet jag vilket.
      Det var väldigt tråkigt tyckte jag.
      Men igår när jag kom hem efter jobbet så upptäckte jag en tuggande hona igen.
      Det är inte samma hona som förra gången, jag hoppas det går bättre denna gång, och att jag får uppleva lite yngel nu.
      Första gångerna som honorna tuggar är det inte helt ovanligt att dom sväljer/spottar ut dom tidigare än tänkt. Snarare att dom gör så för att lära sig. Så det är bara o vänta tills nästa gång.
      540Liter Malawi :
      1+1 Ps. Marigold, 1+3 Rödzebra
      1+2 Ps. Saulosi, 2+3 L Caerelus
      2+4 Ps. Flavus

      160Liter Yngel
      15st Flavus 1-1,5cm

      133Liter Yngel
      14st L. Carelus "Golden"

      133Liter tomt

      Kommentar

      Arbetssätt...