Lite vattenbytartips...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Lite vattenbytartips...

    Jag ville bara dela med mig lite om hur jag gör mina vattenbyten i de kar jag har nu...

    Jag har ett större kar på 375L samt två mindre yngelkar på vardera 105L.

    Jag bor i en trea och akvarierna står separerade så det krävs en del för att förenkla vattenbytet...

    Jag körde förr i tiden med hinkversionen..dvs ha en hävert och fylla hink och springa runt med...men för ett antal år sedan så började jag med den här versionen.

    Jag köpte in en vanlig trädgårdsslang, men irriterades över att slangen vek sig lätt och skapade veck som stoppade flödet, både vid uttömning som vid påfyllning. Jag hittade en betydligt hårdare slang på Beijers som är ämnat till lufttryck...den är av plast men starkare och mer oböjlig. Den är även fiberarmerad, men det har ingen betydelse alls i detta fallet annat än att påvisa om någon söker liknande slang.

    Lite foton på hur det fungerar...kopplingar är vanliga Gardena som finns att köpa på ÖB eller ICA/Coop bl a. Slangklämmor har jag också för att hålla samman vissa delar och de är vanligt förekommande.

    Det vita röret är ett vanligt PVC rör som kapats i rätt längd samt värmts upp för att formas så att det enkelt kan hängas på akvariet utan att man riskerar att slangen ramlar ur karet och utan att man ska behöva plocka bort täckglas. Det enda jag gör är att skjuta lysrampen lite åt sidan och sedan sticka ned det böjda röret i det som vanligen används som foderintag för fiskarna (fiskarna irriteras säkert av det när det kommer ned ett rör istället för lite räkmix...men det får de ta ). Sista böjen är böjd så att det tas bort ca 40% av akvariets vatten som mest. Det har även en annan funktion och det är att när man fyller på så yr inte en massa sand upp pga att röret pekar rakt ned...man får även god cirkulation med kallare vatten som fördelar sig snabbt över karet och fiskarna älskar det. Det blir en hög aktivitet när det fylls på igen!
    Senast redigerad av StefanL; 08 april 2006, 01:07.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    En annan bild...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      ...och en till...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        I den ände som jag kopplar in i duschen när jag ska fylla på...(eller som jag suger tryck för att vattnet skall börja rinna ut ur karet)...sitter en omkopplare som passar till de gängor som finns för duschslangens vanliga koppling.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Till slut så visar jag hela slangen på bild för att på ett sätt visa att den är ganska lång...vet inte exakt antal meter, men det överstiger 10m iallafall.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Bra tips Stefan.

            Jag kan komplettera med att det finns en 3/4"-slang på bland annat OBS Byggmarknad. Många vill ju ha lite grövre dimension på slangen för att få fart på av- och påfyllning. Slangen är orange/gul och förstärkt invändigt vilket gör att den inte böjer sig eller lägger sig i veck.

            Den finns på 25-metersrulle. Jag använder 18-20 meter och tycker det fungerar mycket bra!
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Tack för tipset Per! Själv har jag en oarmerad slang från Biltema på 1" som veckar sig så det står härliga till.

              Å andra sidan tar det 15 min att byta vatten i karet. 1/2" gardenaslang till karet och en 1" ut på gatan.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Hej!!
                Så här ser min Vattenbytar slang ut, har för dålig hävert ut till tvätt stugan när jag ska byta så jag hittade denna lösningen på biltema funkar utmärkt!!
                Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 maj 2009, 09:13.
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Känns som en bilbatteridriven motor som du stoppar ner i karet?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    #10
                    stämmer bra pumpar 1600L/tim
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Nojj
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 90

                      #11
                      Ett tips för att slippa suga är att bara dra på vatten i slangen från kranen, sedan när slangen e full koppla loss från kranen så har du hävert om du lägger slangen på golvet vid en ventil, hur smidigt som helst.
                      Måste ju ha lite marginal i karet för extra vatten, men det e väl enda minuset.
                      //John

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        jag köpte entumsslang på biltema, en rulle på 10 meter kostade 80kr. Jag köpte två som jag ska koppla ihopa med hjälp av slangklämmor och ett rör i mitten.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Kommer nog investera i det också...såg att de även hade en slangnippel för enkel koppling till rätt dimension för duschanslutningen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...