Aulonocara-förslag på art/variant mottages

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av Bedde
    Enligt min o mina vänner som har Malawi så är Aulonocara stuartgranti "Maulana" jääääävligt läcker helt enkelt.
    Ja den är snygg, det är varianten från Chitimba som brukar kallas för "maulana".
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      ja micke det var trevligt att läsa den tråden om röd rubin, då hade jag mitt gamla inloggningsnamn jan olof.
      men jag vill fortfarande tillstå att auloncara från chidunga rock, även kallad orangeauloncara när den kom in för 30 år sen, det är inte samma fisk som auloncara maleri,
      och jag tror fortfarande att röd rubin är framodlad från chidungan, sedan får zoopet eller ad konings skriva vad dom vill. mvh janne

      Kommentar

      • Johnny_1
        Användare
        • oktober 2003
        • 313

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Ja den är snygg, det är varianten från Chitimba som brukar kallas för "maulana".
        Den är vacker, köpte ett par VF i helgen när jag var i Ålborg och där fanns följande namn på den:

        Aulonocara Galireya, Maulana 500 & Bi-coulor.
        www.malmoakvarieforening.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Jag googlade lite på Aulonocara sp. "chidunga" och hittade bl a . denna bild. Är den samma variant som du menar Janne? I så fall tycker jag att den är väldigt lik Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga. Sen finna det andra varianter av A. sp. "stuartgranti maleri" som är gulare, t ex. varianten från Chipoka.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #20
            Ursprungligen postat av Johnny_1
            Den är vacker, köpte ett par VF i helgen när jag var i Ålborg och där fanns följande namn på den:

            Aulonocara Galireya, Maulana 500 & Bi-coulor.
            Ja där hade man lyckats klämma in många handelnsnamn på samma fisk . "Maulana" och "Bi-coulor/500" brukar användas på A. stuartgranti från Chitimba medan Gallireya Reef ligger nära Chilumba Reef. Synd att inte butikerna kan ange artnamn + fångstplats istället.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #21
              Här är en Aulonocara stuartgranti från Chitimba:
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                ja dom chidunga jag har sett dom är mera orange i färgen plus att det oranga i fisken. det går ofta i ett brett oregelbundet band bakom huvudet.
                medan malerin är mycket gulare och hela fisken går åt gult , förutan huvudet som är blått.
                huvudet är blått på chidungan också. mvh janne

                Kommentar

                Arbetssätt...