Lyckad tid !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawisimon
    Användare
    • februari 2006
    • 88

    Lyckad tid !!

    Jag vet inte om mina VF Auratus gjorde nått med mina firrar men 3 dagar efter jag släppte i dom i mitt kar så tuggade honan efter det har alla lekt som tokar jag har just nu en hög med Auratus yngel i ett yngel kar men har två Accei honor som tuggat i några dagar och nu även en Esthere hona som tuggar va ska man göra när man bara har ett 720 kar åh ett som är ca 120?

    vågar man släppa i en tuggande hona i karet med yngel?

    vågar man släppa i 2?
    -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
    -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
    akvariet.forum24.se
  • Malawichrille
    Användare
    • februari 2006
    • 67

    #2
    Om man har brist på kar så kan man ju alltid dela av ett kar i flera sektioner med plexi, filtermatta eller annat lämpligt material.
    Kör just nu med plexi, funkar bra och är billigt. Nackdelen med Plexi och glas är ju att fiskarna kan se varandra genom det, men det har inte ställt till problem för mig än i alla fall.
    Se bara till att det finns gott om gömställen i alla sektioner.
    Mvh Chrille
    240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
    +55 liters yngelkar

    Kommentar

    • malawisimon
      Användare
      • februari 2006
      • 88

      #3
      Det känns som 120 liters karet är lite litet att dela upp och 720 karet e nog svårt eftersom jag har en byggd bakgrund i det är de värsta


      Ursprungligen postat av Malawichrille
      Om man har brist på kar så kan man ju alltid dela av ett kar i flera sektioner med plexi, filtermatta eller annat lämpligt material.
      Kör just nu med plexi, funkar bra och är billigt. Nackdelen med Plexi och glas är ju att fiskarna kan se varandra genom det, men det har inte ställt till problem för mig än i alla fall.
      Se bara till att det finns gott om gömställen i alla sektioner.
      Mvh Chrille
      -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
      -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
      akvariet.forum24.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        1. Dela av karet med färgad plexi...svart t ex...

        2. Låt honan gå kvar i karet och plocka ut henne strax innan hon skall släppa yngel. Skaffa en yngelkasse för de befintliga ynglen och låt de gå där tills honan släppt sina yngel. Sedan plockar du ut honan och sammanför ynglen...

        3. Töm honan på ynglen själv. Detta är en snabb och bra metod som jag använt mig av ofta då jag har platsbrist och ingen möjlighet att låta honor gå i kar och släppa yngel. Jag vill ofta även behålla yngel så därför har detta blivit mitt alternativ.

        Grattis förresten...det är riktigt kul när fiskarna leker...och särskilt när de gör det snabbt...som mina azureus...det tog kanske två veckor tills jag hade en tuggande hona.

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • april 2006
          • 198

          #5
          ha rejäla rösen av sten som är stora som pingisbollar,det är allt som ynglen behöver iomed de är mästare på att akta sig för större fisk ,sen måste du fråga dig vad målet är med din "odling" Alltid blir det bäst resultat att flytta honor med yngel.

          Kommentar

          • malawisimon
            Användare
            • februari 2006
            • 88

            #6
            Jag får tacka för svaren !

            Låter som det enda alternativet jag har nästan är att tömma henne själv för det är ju så enormt svårt att veta när hon tänker spotta min Auratus hona tog de ju nästan 5 veckor för
            fast iofs så kanske inte honan lyckas göra sig av med sina yngel lika lätt när de gått ett par veckor.

            Egen tömning är jag lite fundersam på känns svårt att göra det utan att råka skada honan


            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            1. Dela av karet med färgad plexi...svart t ex...

            2. Låt honan gå kvar i karet och plocka ut henne strax innan hon skall släppa yngel. Skaffa en yngelkasse för de befintliga ynglen och låt de gå där tills honan släppt sina yngel. Sedan plockar du ut honan och sammanför ynglen...

            3. Töm honan på ynglen själv. Detta är en snabb och bra metod som jag använt mig av ofta då jag har platsbrist och ingen möjlighet att låta honor gå i kar och släppa yngel. Jag vill ofta även behålla yngel så därför har detta blivit mitt alternativ.

            Grattis förresten...det är riktigt kul när fiskarna leker...och särskilt när de gör det snabbt...som mina azureus...det tog kanske två veckor tills jag hade en tuggande hona.
            -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
            -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
            akvariet.forum24.se

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              Hur går en sån tömning till egentligen?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8


                Liknande denna. Jag använder mig av ett hårspänne som används av tjejer...en liten svart med truddiga ändar som jag böjer ut till en rät vinkel. Med änden öppnar jag munnen på honan medans jag håller henne i vattnet...i en nedåtlutad ställning för att ynglen skall simma ut fritt. När det är klart och alla ynglen kommit ut så tar jag snabbt tillbaka honan i karet så att hon får vila upp sig...

                Kommentar

                Arbetssätt...