Mbuna och non-mbuna (Dr. Spreinat)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Mbuna och non-mbuna (Dr. Spreinat)

    En sak som iallafall jag ansåg vara mycket intressant på Ciklidstämman var Andreas Spreinats teori om att både mbuna och det vi kallar "haplisar" egentligen båda är "haplochromider". Jag har för mig det var så han sa.

    Det innebär alltså exempelvis att både Cynotilapia och Sciaenochomis är haplochromider. Cynotilapia är en mbuna och Sciaenochomis är en non-mbuna. Sen fanns det fyra andra grupper har jag för mig där bland annat Astatotilapia var med.

    Kommer någon ihåg hela denna teori och kan redovisa den här? Så som det fotades på stämman mäste väl någon ha det på bild. Dock vill jag påminna om att inte dessa bilder får postas här på forumet utan endast redovisas i textform.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det var väl haplochrominer med mbunas och icke-mbunas och tilapiiner med fyra olika arter om jag inte minns fel?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Alla ciklider i Malawisjon ar Haplochrominer forutom Oreochromis och Tilapia, men det har "alla" ansett i "alla" tider.

      Sedan delade han upp dem i "evolverat i sjon" och "inte evolverat i sjon". Astatotilapia och Serranochromis hamnar da i "inte evolverat i sjon" tillsammans med Tilapiinerna. Sedan finns det "under -iner" och "under -ider". Serranochromis sags ibland tillhora Serranochomiderna, men det ar en haplochromin for det. Pa rak arm kommer jag inte pa skilnaden mellan haplochromid och haplochromin (och hur manga "i" det ar i dem), men alla mbunor ar bada tva.

      Lastips http://www.hull.ac.uk/cichlids/paper...rner_mbuna.pdf
      Senast redigerad av Ola Svensson; 06 april 2006, 17:01.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag hörde nått om det där mellan sovpauserna.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          En liten surfning ger:

          Tilapiini = Tilapiine = Tilapiin
          Haplochromine = Haplochromine = Haplochromin

          Haplochromid ar nog bara fel men ganska vanligt hos akvarister. Kan nagon som vet reda ut skilnaden?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Dock vill jag påminna om att inte dessa bilder får postas här på forumet utan endast redovisas i textform.
            hur kommer det sig?
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av wofflan
              hur kommer det sig?
              Upphovsratt. Det ar helt enkelt olagligt. Det ar till och med olagligt att mala av en bild och posta. Vad vi sedan tycker om det ar ovasentligt. Det ar lika olagligt for det.

              (Edit, nu laste jag vad det syftade pa och jag ar tveksam till att det ar olagligt att visa ett foto pa en person visandes en text skrivet i en program och ett typsnitt som han sjalv inte har gjort - fotade foton ar en annan sak och jag gissar att det var det Zaphi syftade pa i forsta hand).
              Senast redigerad av Ola Svensson; 07 april 2006, 10:32.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Att fotografera av en tavla som någon skrivit på vid ett föredrag känns onekligen som ett vagt underlag för åtal enligt copyrightlagarna. I det läget borde snarast beställaren, dvs NCS vara kärande...

                Men vad vet jag? Låt det inte gå för långt av ren slentrian bara, information needs to be free!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                Arbetssätt...