Malawiciklidföredrag i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Malawiciklidföredrag i Malmö

    Föredrag om Malawiciklider hos Malmö Akvarieförening (MAF).
    Föredragshållare: Jonas Eriksson från Lunds Ciklidsällskap.

    När: Torsdag 6e april, kl 19.00 (kom i tid)
    Var: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln

    Förutom föredraget har vi på mötet också:
    Akvaristisk tipstävling - vinn ett presentkort hos Akvarietjänst.
    Lotteri med fina priser
    Fika

    + naturligtvis trevlig gemenskap med andra akvarieintresserade!

    Alla akvarieintresserade är välkomna!

    Ta tillfället i akt träffa andra som är lika tokiga i akvarium som du själv!

    Mer information finner du på www.malmoakvarieforening.se
    Tveka inte att kontakta Niclas Bardh på telefon 070-6071477 eller Daniel Lindström (0707-701760) om du har några frågor om Malmö Akvarieförening.

    Utställning
    Förberedelserna inför MAFs 80-års jubileumsutställning i höst är i full gång. Bli medlem i MAF och ställ ut dina favoritfiskar. Hjälp till att sprida intresset för vår fantastiska hobby!

    Alla akvarieföreningar är naturligtvis välkomna som gästutställare för att på så sätt göra reklam för sin förening och hjälpa till att sprida budskapet om vår fantastiska hobby!

    Kommande aktiviteter i MAF
    6 april Månadsmöte
    Föredrag: Mina favoriter bland mbunas och bottenlevande ciklider från Malawisjön
    Föredragshållare: Jonas Eriksson från Lunds Ciklidsällskap.

    22 april Danmarksresa.
    Vi besöker gemensamt Köpenhamns bästa akvarie- och fiskdammsaffärer. Förslag till rutt: Planteimporten- Flyvefisken- Akvarium Österbro- Neonfisken- Vand i haven och Superkoi. Obligatorisk föranmälan till Anders eller Niclas på mötet den 6 april eller via telefon. Trevlig gemenskap och ett stort utbud av akvariefisk och tillbehör utlovas! MAF sponsrar delvis resekostnader för medlemmar.

    27 april Extramöte: Utställningsföreberedelser
    Utställningsförberedelserna fortsätter. Vad skall vara klart till extramötet i Maj? Vad måste vara klart, innan sommaruppehållet?

    4 maj Studiebesök och grillkväll på Simontorp.
    Innan grillningen tittar vi på Simontorps stora anläggning för akvariefiskodling och import. Nytt för året är: Odling av koraller.

    Medtag vad mat och dryck ni behöver för kvällen. Grill och kol står Simontorp för. Intresserade? Mer information och anmälan, på mötena eller till Anders eller Niclas. OBS! endast för medlemmar i MAF - se till att bli medlem innan dess!

    11 maj Månadsmöte: Så skapar du ett vackert och vinnande akvarium
    Denna kväll gästas vi av Christian Jörgensen, från Storköpenhamns Akvarie Klubb.

    I Danmark hålls det på både klubb- och nationell nivå varje år tävlingar om vem som har det vackraste och för fiskarna bästa akvariet. Christian har lång erfarenhet som domare i dessa tävlingar och har själv tagit hem flera Danmarksmästerskap. Denna kväll delar han med sig av sin expertis om hur du skapar ett både vackert och för fiskarna optimalt akvarium.

    18 Maj Extramöte: Utställningsförberedelser (OBS datum)
    Sista mötet innan sommaruppehållet. Vad måste trots det, göras under sommaren för att utställningen, i höst skall fungera.

    Grattis
    Vi passar även på att gratulera pristagarna i MAFs Hempristävlan.
    Vid en hempristävlan åker våra hårda men rättvisa domare runt och bedömmer de deltagande akvarierna utifrån fastställda bedömningskriterier.

    Bedömningskriterierna bedömmer naturligtvis hur vackert akvariet är att titta på men också hur väl det är anpassat till fiskarnas behov.

    Resultat av Hempristävlingen den 29 januari. (Maxpoäng 100).
    1. Niclas Bardh 87p
    2. Jesper Flygare 86p
    3. Magnus Pettersson 84 p
    3. Magareta Jystrand 84p
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Uppdaterar länken till LCS:



    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      På MAFs vägnar vill jag tacka Jonas Eriksson för ett mycket väl genomfört föredrag med mycket snygga bilder, intressanta iaktagelser och personliga erfarenheter rörande de vackra malawiciklider som presenterades!

      Dessutom blev det en intressant frågestund och diskussion efter att själva föredraget var slut om foder, odling, vilfångat kontra odlat, odlingsvarianter mm...
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • MalawiMannen
        Användare
        • mars 2005
        • 207

        #4
        Jag är själv lite missnöjd med tanke på att han höll ett föredrag , hur kan man då glömma sina anteckningar?
        Sen så var det mkt rekommedationer. O en del som inte kändes helt rätt. Men jag är kanske lite gnällig just nu bara.
        Jag tyckte att det kändes lite nonchalant.
        Men det var mkt fina bilder i alla fall o lite info fick man så allt var absolut ite negativt
        // Lasse
        www.very-important.se
        Aquarizt Zentrum

        Nu ombyggd o fin
        Kika in vet jag

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Mycket gnäll från dig Lasse! Tänk på att det var första gången Jonas höll föredrag. Om han glömt sina anteckningar så är det inte mycket att göra åt det, en stor eloge i så fall om han lyckades genomför föredraget utan dem. Att sedan sitta och säga vad som är rätt och fel är oväsentligt då det är Jonas som berättar utifrån sina erfarenheter om hur han har lyckats med sina malawis. Nä lägg ner skitsnacket och bidra själv med något positivt för föreningen i stället för att smutskasta någon
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Lase: Lugnt, tar det som tips inför nästa gång. Detta var mitt första föredrag och det var kanske lite ostrukturerat. Men det är väl så att man måste lära sig på något sätt?

            Angående anteckningarna så var det ju ett misstag, men är man nonchalant för att man råkar glömma något? Shit happens, alltid något som strular, särskilt när man gör det för första gången...
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Verkar vara fin stämmning söderut =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mm, jag tycker Jonas klarade föredraget med bravur, plus de snygga bilderna. Har själv hållt många föredrag, och alltid är det något. Kanske föredraget tom blev bättre med glömda anteckningar - ni minns väl en av föredragshållarna på ciklidstämman som stod och läste innantill?

                Sedan är det väl så att just med sjöciklider generellt så verkar det finnas lika många rätt och fel som akvarister som håller dem - har länge haft den känslan att det är lite väl mycket revir där. Uppfattade däremot inte Jonas på det sättet - tyckte rekommendationerna och erfarenheterna var bra redovisade, utan pekpinnar. Gillar klart bäst när folk säger ungefär att "mina erfarenheter av denna fisk är si och så, men jag kan ha fel".

                Så Jonas - bra jobbat och på det igen!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Jag har också hållit en del föredrag. Så, bara som ett tips Jonas, be aldrig om ursäkt. Dvs tala aldrig om att du glömt anteckningarna. Det är nämligen ingen ursäkt (möjligen en förklaring). Sök inte publiksympati utan gör det bästa av situationen!

                  Om du inte talat om att du glömt hade du aldrig behövt stå till svars nu. Utom möjligen för att ha hållit ett uruselt fördrag - men dit är det långt innan publiken går!

                  Jag är övertygad om att det blev tillräckligt intressant och lärorikt ändå! (Y)
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Bra sagt Per! Sånna saker man kanske inte tänker på i alla lägen.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      PEr: humm, tänkte inte på det på det viset. Aja, får göra så nästa gång =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • MalawiMannen
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 207

                        #12
                        Oki men då bör han berätta att det är första gången så har man mer överseende.
                        O vad då att jag ska bidra med mer i föreningen cutekd?
                        Du känner tydligen mig , o jag har ingen aning om vem du är men så är det ibland.
                        Jag smutskastar inte jonas försöker bara lägga in vad jag tyckte.
                        O kan man inte ta lite negativ kritik så ska man inte föreläsa
                        O vad jag har förstått så tog jonas det på rätt sätt.
                        O jag sa även att bilderna var otroligt fina.
                        O jag förde även en diskusition med jonas där om tex hans pigmentfläckar.
                        Så tog diu illa vid dig jonas så ber jag om ursäkt.
                        Men kommer inte dom negativa fram så vet mjan inte vad man kan förbättra nästa gång.
                        O dig tar jag gärna ett snack med privat Cutekd.
                        Mvh Lasse
                        www.very-important.se
                        Aquarizt Zentrum

                        Nu ombyggd o fin
                        Kika in vet jag

                        Kommentar

                        • Johnny_1
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 313

                          #13
                          Föredraget.

                          Tycker att föredraget som Jonas höll var helt okey i går.
                          Lasse,,i ärlighetens namn får du betänka att alla i föreningen kanske inte vet så mycket om Malawiciklider som Du gör.
                          Att man glömmer sina stödord är inget som man behöver klaga på, ingen vet ju ändå inte vad Jonas hade för stödord.
                          Tror att de flesta gillade föredraget, Jonas berättade lite brett om cikliderna så folk fick en uppfattning i allafall.
                          www.malmoakvarieforening.se

                          Kommentar

                          • MalawiMannen
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 207

                            #14
                            Ja o jag har bett om ursäkt till Jonas om han tog illa vid sig.
                            Ja men här får man påhopp av andra för att man säger ngt negativt o det måste man tåla om man håller föredrag tycker jag.
                            O jg får reda på att jag bör gör ngt posotivt för föreningen av ngn jag (vad jag vet) aldrig träffat/pratat med.O man måste kunna säga emot tycker jag när man kanske har en annan uppfattning o jag hoppas att jonas inte tar det alltför negativt.
                            Han verkar vara en reko kille , känner inte honom ju.
                            // Lasse
                            www.very-important.se
                            Aquarizt Zentrum

                            Nu ombyggd o fin
                            Kika in vet jag

                            Kommentar

                            • Johnny_1
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 313

                              #15
                              Klart man ska säga vad man tycker och tror inte Jonas tog illa vid sig, kanske bara en funderare om han så något fel, det var ju inte faktafördrag han höll utan det var utifrån hans egna tankar och erfarenheter.

                              Lasse....påhopp är nog bara för att det är du:-))
                              www.malmoakvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...