J. regani Kipili - utseendet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • oktober 2005
    • 84

    J. regani Kipili - utseendet

    Hej,

    Denna fråga riktar sig till personer som påträffat eller kanske till och med inskaffat denna variant i Sverige (de verkar ju ha ganska stor utbredning i hobbyn numera). Hur ser de J. regani "Kipili" ut som finns i den svenska handeln, generellt sett? Väl färgade eller finns det stor variation mellan dem?

    Enligt bilder i Konings Tanganyikabok finns det variation mellan de olika populationerna runt Kipili och han menar t.ex. att den vackraste finns vid Kerenge. Har kollat på nätet på diverse Kipili-regani och där ser man variation (om nu alla är korrekt namnade vill säga) från vackert gulfärgade till mer bleka exemplar. Naturligtvis spelar väl de fotade fiskarnas trivsel, skötsel etc in, men för ca 10 år sedan beställde jag några odlade exemplar av denna variant och fick tre stycken. Två av dem var vackert gula medan den största av dem var mer beige. Har numera inte dem kvar, men funderar starkt på att skaffa denna variant igen, men undviker helst exemplar liknande den "bleka" typen som jag fick med.

    Eftersom jag bor knöligt till så är det enda sättet även denna gång att beställa genom en affär, dvs osedda, därav frågan.

    Om någon har Simontorps Kipili-regani skulle foton uppskattas, då det lutar åt att det blir denna.

    mvh,

    Christer
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag har sett flera olika "Kipili-varianter", från knallgula till blekare. Den variant jag har är gul, men inte så intensivt som jag sett på andra håll. Skötsel och utfodring spelar en viss roll, som du själv är inne på. Får se hur långt jag kan "pressa" min variant. Kipili-reganin ska tydligen skilja sig från andra regani genom att den saknar det understa bandet. Kolla på vilken som helst regani från annan del av sjön och jämför.

    Har tyvärr inga foton eller erfarenhet från Simontorps regani.

    Hilsen och lycka till!!

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • chriber
      Användare
      • oktober 2005
      • 84

      #3
      Tack för svaret. Precis, frånvaron av det understa bandet är ju specifikt för Kipilin ocn några få andra varianter. Det är ju inte orimligt att man i hobbyn odlat på populationer från öarna i samma område, men som är mindre gula. I princip kan de ju fortfarande kallas Kipili-regani. Enda sättet att veta vad man får verkar vara att kolla upp dem i förväg, om den möjligheten finns.

      mvh,

      Christer

      Kommentar

      Arbetssätt...