venustus = rovfisk :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    venustus = rovfisk :)

    Man kan jag ju konstatera att N. venustus är en rovfisk i alla fall. Jag håller på att montera moduler i mitt 450 liters kar för fullt, så jag har fått pytsa ner fiskarna från det karet lite här och där i andra kar så länge. I mitt 375 liters malawikar släppte jag ner de tre största siamensis jag har och tänkte att det nog skulle gå bra i ett par dar.
    Senare på kvällen hörde jag hur det "klippte till" i karet.
    När jag gick och kollade såg jag till min förvåning hur min ca 15-16 cm stora venustushanne slukat en 8-9 centimeters siamensis hel. Bara en liten bit av stackars siamensis stack fram ur munnen där han simmade nöjt omkring och småtuggade. Kvällssnacks minst sagt
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • THE-FONZ
    Användare
    • oktober 2005
    • 99

    #2
    Har en kompis som serverade några mbunas till sina Venestusar, det var dock inte planerat.
    Förresten ska du plocka bort din tyska bakgrund i 450L karet?

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Ursprungligen postat av THE-FONZ
      Har en kompis som serverade några mbunas till sina Venestusar, det var dock inte planerat.
      Förresten ska du plocka bort din tyska bakgrund i 450L karet?
      Japp, den är urplockad och såld. Det blir 2-3 st moduler istället. A hörnmodul, F samt kanske U om den ryms. Blev så nöjd med modulerna och den nästan underhållsfria filterlösningen i mitt andra stora kar att jag vill göra liknande i det här.
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • THE-FONZ
        Användare
        • oktober 2005
        • 99

        #4
        jag har ju tänkt att köpa mig en liknande bakgrund som du hade innan i ditt 450L kar. har du några tips eller andra idér ang en liknande bakgrund?

        här är bakgrunden som jag har tänkt mig:

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Den ser ut att vara ganska lik den bakgrund jag hade även om det skiljer en del. Jag tycker det fanns många fördelar med den typen. De bygger ut lite, är billiga och är lätta att montera då de inte flyter. Dock var det rätt struligt att handla med tyskarna eftersom de är minst sagt värdelösa på engelska men där kan ju jag ha haft otur. Jag minns inte riktigt vad min säljare hette men det var inte den säljaren i alla fall. Om man inte känner att man har råd med moduler tycker jag absolut att detta är ett alternativ. Dock är ju moduler bra mycket snyggare om man kör afrikanska ciklider. Jag tycker dessa bakgrunder har en SA/CA känsla
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • THE-FONZ
            Användare
            • oktober 2005
            • 99

            #6
            Enda problemet som jag ser med moduler är att det kostar för mycket pengar för en student som jag. men dock så grymt gjorda.

            Jag är djävligt sugen på att köpa den bakgrunden som jag länkade. frågan är bara om man orkar tömma karet plocka bort Juwels stora filter "bygge". frågan är om det är värt det?

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              #7
              FONZ för bövelen! Nu tar du pappas Cherokee å åker till herkules zoo å köper en "H" + en "F" -modul!

              H:n delar du mitt i tu, så får du 2 filtermoduler, å F:et smäcker du upp där de passar! Lägga pengar på aquarockbakgrunder är de sämsta man kan göra, ruskigt fult delade på mitten, så skarven syns väldigt tydligt osv osv.. skit! Hade en i ett 375 för nått år sen.. sålde hela karet efter 1 månad

              2 moduler på herkules kostar 1400kr! Lev på bröd å vatten en månad så lär ekonomin gå ihop sig!

              Hade gött
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • THE-FONZ
                Användare
                • oktober 2005
                • 99

                #8
                Hehehe, min gamla Cherokee den saknar man. Laesk nu är du lite agresiv i din ton. nu får du ta och lugna ner dig innan jag tar ett snack med din mor,

                Laesk jag vill ju täcka hela bakrutan och inte en en del av rutan. får nog åka dit och ta ett snack med grabbarna.

                Kommentar

                Arbetssätt...