G. "Orangehead" lekakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    G. "Orangehead" lekakvarium

    Hej!

    Jag har ett par fina VF Geophagus "Tapajos orangehead" som verkar väldigt leksugna, honan är stor och rund och de inspekterar stenar i akvariet och håller på. Problemet är att de verkar ha svårt att hålla revir mot större bastanta fiskar och därför funderar jag på att flytta dem till något annat akvarium.
    Jag vill helst ha dem i ett 120 liters (med utmärkt filtrering) men är det för trångt?
    Jag kan även göra i ordning mitt 250 liters men det känns nästan för stort att börja mata med artemia i.
    Sen kan jag ju bara låta dem vara kvar oxå, det blir ju lätt minst jobb så.

    Hur hade ni gjort?

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Min erfarenhet är att dom är ganska trögfattade och behöver några lekar att träna på innan dom lyckas uppfostra några småttingar. Låt dom gå kvar och träna några gånger och flytta dom senare. Kanske 250-litersburken blir bättre. Artemia och jordätare blir där i o f s inte värsta hiten, men då kan du testa med grindalsmask som kommer ner ordentligt.

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      håller med Claes, skulle låtit dem leka några gånger i det karet de går i nu, när de väl fått det att funka hyfsat hade jag flyttat dem till det 120L karet, men jag har ju aldrig haft orangehead själv
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • april 2002
        • 516

        #4
        Mitt lekpar bodde tillfäligt i ett 110L och de lekte efter lite bråk .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Mja... Det är inte första gången de leker. De har lekt en gång innan hos mig och troligen tidigare hos tidigare ägare.
          Jag låter dem nog gå kvar denna gången också. Tyvärr tror jag aldrig att de kommer att lyckas i stora akvariet. Hantelcikliderna och mina Aequidens diadema är visserligen lungna och snälla men de är större än G. Orangehead och flyttar sig inte i första taget. Man skulle nog kunna säga att det är lite väl trångt i akvariet för att alla arter ska kunna leka framgångsrikt. Jag funderar på att uppgradera till ett 720 men frågan är om golvet håller.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Tänkte uppdatera. Paret försvann in i ett lerrör och stannade där i ett par dagar sen dök de upp igen, honan utan rund mage och märkbart sliten. Troligen är det för påstridiga fiskar i akvariet.
            Nu kommer jag inte att göra några aktiva ansträngningar för att de ska lyckas med leken före semestern. Jag vill helst inte ha små yngel när jag är bortrest.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #7
              vad synd, men nu kan du ge dig på att de kommer att fixa leken i precis fel tid för dig
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...