Mine første Mbunas-yngel er på vei...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lapponica

    Mine første Mbunas-yngel er på vei...

    Jeg startet med Malawi for 2-3 måneder siden og akkurat nå har jeg tre "tyggende" hunner, to C. afra og en L. trewavasae. Alle er relativt små (ca. 5 cm) og trolig førstegangsynglende. Til nå har de gått sammen med 10-15 andre Mbunas i en 222-liter.

    Vurderer imidlertid å flytte de tre over i en 75 liter der de kan få slippe yngelen i fred. De har nå gått drøyt 2 uker med eggene i munnen. Er det ok å la de tre hunnene gå i samme 75 liter, eller vil de etterhvert kunne spise hverandres yngel?

    Bør jeg flytte hunnene tilbake umiddelbart etter at yngelen er sluppet? Eller bør de få gå litt sammen med yngelen?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Grattis och väkommen till malawiträsket!

    Om du vill vara säker på att dina yngel klarar sig bör du inte låta mer än en hona gå i spottkaret. Min erfarenhet av att ha fler är att de andra honorna gärna äter upp övriga honors yngel. Antingen fler spottkar eller bara spara en spottning åt gången är alternativen om du inte vill tömma honorna själv.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Lapponica

      #3
      Hurra!!! Idag spyttet C. afra-hunnen sine første yngel. Deretter flyttet jeg henne umiddelbart tilbake til hovedkaret. Foreløpig får de være i fred ettersom de to andre hunnene i spyttekaret begge har munnen full...

      Nå gjelder det å følge med når de to hunnene spytter for å kunne flytte de raskt tilbake før de rekker å spise noen yngel. Det hadde vært gøy om noen av dem kunne vokse opp...

      Kommentar

      Arbetssätt...