Golden nugget-känsliga eller ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Golden nugget-känsliga eller ?

    Jag har länge funderat över att anskaffa en golden nugget till mitt malawikar.
    Jag har dock läst att de är mycket känsliga och har ända tlls nu avstått från
    att köpa en av denna anledning.Suget har dock blivit större så jag undrar över
    hur och på vilket sätt är de känsliga?.
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #2
    Jag har en Golden Nugget (L081) som är c:a 12cm i ett av mina Malawi-kar och det är inga problem. Håller ett PH på ungefär 7,5 - 7,6 och det funkar bra. Det man kan säga är att dom ofta är i väldigt dåligt skick i butikerna. Insjunkna magar och dålig aptit. Detta beror på att dom ofta "svälts" hos exportören innan dom skickas för att tarmarna ska vara tömda under transport. Det du bör vara uppmärksam på är m a o att du köper ett "friskt" exemplar och att du gärna låter den acklimatisera sig i ett eget kar till att börja med. Se till att den börjat äta innan du låter den gå tillsammans med t ex glupska Mbuna. Min äter gärna squash och sötpotatis vilket den får göra ifred. Det kan vara trickigt att mata med algtabletter när man har Malawi eftersom dom oftast hinner först fram och malen blir utan. Foderautomat som släpper ner på natten kan funka.

    Min erfarenhet är också att Golden Nugget kan vara starkt revirhärdande och jag har varit tvungen att separera min från en L191 Panaque som var nästan dubbelt så stor eftersom dom ständigt bråkade om samma gömställe. Ingen ville vika...
    Micke

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Jag har bla "Orange Seam" (snarlik "Golden Nugget") i stenhårt Tropheus-vatten och det går kanot!! Som sagt,skaffa inte L-malar med insjunkna magar och koppa in dem långsamt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • _erik_
        Användare
        • februari 2005
        • 242

        #4
        Jag har två Baryancistrus sp. Golden Nugget L177 i mitt malawikar och det funkar utmärkt. Jag har aldrig sett något som skulle tyda på att de är känsliga, de är som vilken ancistrus som helst. Mina går i knallhårt vatten, pH på 8 och en hårdhet som typ inte är mätbar med vanliga stickor (skumt, jag vet, men det är faktist så).

        Jag rekommenderar L177 varmt, de är väldigt aktiva och faktist hyffsade på att käka alger.

        Kommentar

        Arbetssätt...