mat till troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snäcklekarn

    mat till troffar

    hur ofta ger ni era tropheusar mat ?
    Har fått bukvatten sot på ett yngel ( ca: 4 cm )som gick med dom stora troffarna.
    hur stor är risken att det kommer på dom andra i karet med ?
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2
    Får man fråga hur du vet att det var buken på ynglet?
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Är det till 100%"soten" som har utvecklats så kommer de övriga att smittas,är de svullna är de mkt smittsamt. Tror dock personligen att "soten" är relativt svår att få in i karet,om man låter bli att tillföra nya fiskar och sköter vattnet bra. Har många ggr tänkt"Jaha,då var det dags igen..."och hade det varait i början av min troffe-karriär hade jag slängt i medicin på deireken när fiskarna har visat symtom som; passivitet,hostningar,dålig skit osv. Grejjen är den att jag helt å hållet har skitit att medicinera eller ta ut den/de fiskarna med dessa symtom. Och i samtliga fall de senastre två åren (typ) har det bara varit förstoppning pga övermatning. De har då piggnat till efter två,tre dar som om ingenting hade hänt. Tror iofs att förstoppning är en av de bidragande orsakerna till just "soten" när det väl bryter ut,så håll koll!
      Skulle jag finna en fisk som var passiv mer än ,säg 4 dar,skulle jag inte försökt rädda den utan, utan tagit bort den. Skulle det vara fler som "passiviserades" efter det skulle jag överväga att medicinera.

      Matar en till två ggr om dan. Minimalt till ny fisk.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • snäcklekarn

        #4
        Ursprungligen postat av MadMartin
        Får man fråga hur du vet att det var buken på ynglet?
        Vet ej säkert att det var "buken" det var kanske bara förstoppning !
        Men ynglet dog i iallfall.
        den stod och kippade och vaggade från sida till sida, tog väck den och medicinerade den, men dan efter var den död.
        gör den så med förstoppning med ??

        Kommentar

        Arbetssätt...