Dimidiochromis Compressiceps, resa till NOL.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Jag fick ok betalt...eller rättvist...;-)

    Jag tycker att det är mellan mig och Kent. Hans värdering är det som styr från fall till fall och det vore fel av mig att nämna någon siffra då han säkerligen inte skulle gilla att få en norm lastad på sig. Jag tycker det var väldigt bra av Kent att vara villig att ta emot fiskarna samt ge en liten slant som avdrag på mina inköp...det är det långt ifrån alla som gör...om jag säger så. Därmed inte sagt att Kent alltid tar emot i inbyte, utan han avgör säkert vad han vill ha in eller kan ta in som sagt...

    Ofta får man stå sitt kast och det är inte mer med det. Jag tycker dock det känns avsevärt bättre att ge fiskarna ett nytt hem istället för att ta livet av dom om de inte passar i ens akvarium av någon anledning. En sak kan jag dock nämna och det är att jag gjorde en klar förlust från inköpssumman på fiskarna, men det är inget annat att vänta sig.
    Senast redigerad av StefanL; 02 april 2006, 20:34.

    Kommentar

    • Malawichrille
      Användare
      • februari 2006
      • 67

      #17
      Tack för svaret i alla fall!
      Mvh Chrille [:-)]
      240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
      +55 liters yngelkar

      Kommentar

      • _erik_
        Användare
        • februari 2005
        • 242

        #18
        Ja, absolut, som du sa så är det inte många affärer som ger nåt ens för inlämnade fiskar...

        Tack för svaret!

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #19
          Jo, stefan... Han kör fortfarande sin jaktpose. O det ser riktigt skrämmande ut! Han ställer sig så han ser ut som ett valesneria strå o står lodrätt i vattnet. O han går riktigt nära polit honorna. Det otäcka är att dom inte ser honom. Idag va han rätt nära o ta en hona, han stod i sin attack pose o polit honan såg honom inte. Han gjorde ett ryck o politen vek av. D.C hanen fick dock smaka lavasten istället.

          Tror inte att han kommer att lyckas ta någon hona, för vad jag har förstått så behöver dom mer växtlighet att stå i för att verkligen gömma sig. Honorna är väldigt suspekt mot honom o håller ständigt koll efter honom. Dock idag va ena honan lite slarvig.

          För att lugna D.C hanen så började vi med räkmix idag. Å det va en ren massaker å se D.C hanen äta. Av trådar jag läst här på forumet tycker en del att det är svårt att mata en D.C bland mbunas. För dom brukar vara snabba på lunchen. Där har vi inte något problem. Han fullständigt massakera räkmixen o fyllde hela munnen full. Det kändes riktigt bra när vi såg detta. Just för att många verkar haft problem med matning. Inte här i alla fall!

          Så, nu när han äter ordentligt kanske hans jaktlust mot politarna svalnar lite. Han hade lite insjunken buk innan mixen idag. Nu är han fet glad hur pigg som helst! Tror dock att döma vad jag sett, att han kommer bli en av dom dominantare fiskarna i karet. Han närmar sig alla andra invånare o riktigt psykar dom med blicken. O spänner upp sig rejält. Färga har han redan börjat göra oxå. Lätt den mest spännande fisk jag hittills haft i burken! Ett riktigt nöje att iaktaga! Detta är sannerligen ett snyggt "monster".
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #20
            Så länge han inte är hungrig och blir matad så lär han inte jaga ngn fisk. Svält han i ett par dagar så får du se vad som händer [] Tips från malawiföredraget på sciklidstämman.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #21
              Hehe, jo det är nog sant! Pratades det något om D.C på ciklidstämman? Eller va det bara ironi? För om det gjordes det får du gärna dela med dig av vad som sades! []
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Rovfisken
                Användare
                • april 2005
                • 178

                #22
                Haha, D.compressiceps ihop med mbuna... min förra hane blev 27cm... fast dom kan vara rätt klumpiga när dom jagar som tur är. bra val dom e super snygga när dom får dominera.ska försöka mig på o ha mina med mbuna sen oxå, men dom käkade upp alla mina protomelas taenlatus!!
                Mina kar

                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  eraserx

                  Var försiktig med ärtor till rovmalawisar... kan nog va bättre kanske o ge han en liten fiskbit ur handen.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #24
                    Ok, kan vara värt å ha i åtanke! Märker ju om inte annat hur han tar sig på min räkmix så blir det tunnare D.C så kommer han att få rent protein...


                    Hur stora var dina Protomelas T. när han käka upp dom? För dom blir ju rätt stora...
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #25
                      Det visades faktiskt en hel del rovmalawis i föredragen på stämman. Jag såg många av mina juveler som Exocochromis anagenys, Tyrannochromis nigriventer och macrostoma, Diverse Buccochromis, ett antal Dimidiochromis och så vidare på både foto och film, så det var en höjdare vill jag lova!

                      Eraserx, med lite tur är compressicepsarna du köpte avkomma från mitt finfina par på http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=569 (bilderna där jag står som fotograf är alltså paret)
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #26
                        Det hoppas jag innerligt! För attan sicka snygga ex! Va bland annat dom art bilderna som gjorde att jag blev sugen! Har du förmedlat via Kent?

                        För då är det ju inte omöljligt...
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Jag bytte in ett gäng yngel på 10-11cm för någon månad sedan eller så, så om storleken ligger däromkring kan det vara från mina.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #28
                            Ser en Dimidiochromis Compressiceps golden annorlunda ut eller är det bara ett handelsnamn??

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Golden-varianten ser annorlunda ut eftersom honorna är guldgula. Enligt de rykten jag hört är det dock svårt att bibehålla honornas färg i akvarium.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • december 2005
                                • 909

                                #30
                                Hm, är nog tyvärr inte från dina D.C då min är runt 15-17 skulle jag tro nu. Lite surt... Men denna blir nog snygger den med! ;-)
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...