Nybörjare söker värderingshjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netelk_

    Nybörjare söker värderingshjälp

    Jag är rätt ny inom området och är på gång att köpa ett 500L-akvarium. Jag får med två pumphuvuden, doppvärmare och en BTN-bakgrund. Diverse sand, grus, benställning och lysrörsramp ingår också. Jag har tittat runt på blocket.se etc för att skaffa mig en uppfattning om vad som är lämpligt pris.

    Istället för att bolla siffror fram och tillbaka här, kontaktas jag lättast genom ICQ 8291093 eller MSN netelk@hotmail.com.

    Jag har försökt fråga om det var OK att fråga om hjälp här, men inte fått svar. Skulle detta strida mot forumreglerna ber jag om ursäkt och ber en moderator ta bort tråden.

    Mvh
    Henrik
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen netelk_

    Jag tycker personligen att den här typen av konsumentfrågor är lite FÖR jordnära och trista på ett forum (men det är ju jag det).

    Jag försöker mig på ett flummigt svar trots allt: Om du har sökt på Blocket så har du garanterat hittat ett antal 540-liters akvarium. Det i kombination med lite sökande på nätbutikerna, som gör att du ser vad tex pumphuvud kostar, ger dig en bild av vad det är värt. Till syvende och sidst så är akvariet och tillbehören värda EXAKT vad just du är beredd att betala för dem. Ta hänsyn till hur många mil du får köra, om det finns repor i glaset och så vidare.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • netelk_

      #3
      Vi kan skippa prisfrågan...

      En annan fundering är vem man ska tro på. Hur farligt är det att akvariet stått tomt 5-6 månader (på ett hyfsat rumstempererat ställe)? Jag har läst att det går att känna på siliconen om den fortfarande är mjuk. Är det bara om det känns stenhårt det är någon fara på taket?

      Inte direkt sugen på att finna svaret den hårda vägen.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Ursprungligen postat av netelk_
        Hur farligt är det att akvariet stått tomt 5-6 månader (på ett hyfsat rumstempererat ställe)? Jag har läst att det går att känna på siliconen om den fortfarande är mjuk. Är det bara om det känns stenhårt det är någon fara på taket?
        Ingen fara alls skulle jag vilja påstå. Silicon är inte alls lika känsligt för att stå tomt som de kittade akvarierna var förr i tiden. Är silikonen hård, eller har lossnat i kanterna kan det däremot vara anledning att vara på sin vakt. Du ser lätt om den lossnat i kanterna, då brukar det finnas algbeläggning under silikonkanten.

        Det skulle dock inte förvåna mig om silicon är känsligt för UV-strålning om akvariet stått tomt i direkt solljus.

        Det finns olika silikonkvaliteer, och därmed säkert också de som är sämre.

        Jag har själv erfarenhet av att fylla ett akvarium som stått tomt i drygt sex år. Akvariet var på 250 liter och silikonen kändes mjuk så jag chansade. Det läcker inte än efter drygt ett halvår med vatten i. (Ärligt talat så lånade jag ut akvariet till några vänner så jag riskerade inget själv ;-))
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag köpte ett akvarium som stått tomt ganska länge (uppåt ett halvår om jag minns rätt). Silikonet kändes mjukt och det har fungerat perfekt. Jag tror att folk överdriver när de säger att man ska köpa akvarier som är i drift.Generellt har de rätt men faran överdrivs. För att vara säker kan man be säljaren fylla upp det med vatten så att det är fyllt när du kommer. Det tar 10 minuter med slang och 25 minuter att tappa av. Vill han inte göra det så är man tillbaka till ursprungsläget (fast lite mer misstänksam).
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag hade ett 105L akvarium ståendes i ett garage utomhus i två år (två svinkalla vintrar) och när jag behövde karet så kände jag på silikonfogarna ifall de hårdnat. Jag fyllde karet med vatten på säkert ställe innan för att kolla läckage...men det var inga problem alls. Nu har karet gått i snart 5 år.

            Karet var använt i ca 4-5 år tidigare innan det ställdes in i garaget så det var inget nytt kar.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              mitt 720 stod tomt i vårat garage i över ett halvår, nämre 8 månader. Har inte silikonat om det o de har kört i över ett år nu....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • netelk_

                #8
                Okej, tack alla, nu kan jag fundera på andra grejer istället för den rackarns siliconen. Gäller väl bara att pilla lite på den och känna efter.

                Kommentar

                Arbetssätt...