Vilka Corydoras till Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    Vilka Corydoras till Diskus?

    Hallå!

    För tillfället har jag 2 stycken Corydoras Panda. Jag har haft flera stycken som mest 6 st tillsammans och totalt sett har jag haft 12 st. Men vid i stort sett alla tillfällen som jag köpt C.panda (4 tillfällen/4 olika affärer) har de dött inom en vecka, förutom dessa två.
    Är det någon som har erfarenhet av Panda och Diskus tillsammans, är det en dum idé att ha dessa två tillsammans? Eller har jag bara haft otur med att de har dött?

    Jag trivs bra med mina Panda malar men de kanske inte är lämpliga tillsammans med Diskus?
    Om det det är någon som har tips på andra Corydoras som går bra ihop med Diskus är jag tacksam för tips om dessa.

    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Corydoras Sterbai:

    Denna bild gör inte fisken rättvisa riktigt, ofta har den betydligt gulare bröstfenor!
    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      Kvittar det inte egentligen vilken Corydoras?

      Om det är C.julli
      C.Aneus
      C.Adolfi
      c.Davidsi
      Ja vilka som helst? Vissa kan iför sig vara mer känsliga än andra men i princip måste dom kunna överleva under samma principer?

      Jag tycker så, någon som vet så rätta mig gärna=)
      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • patrik_k
        Användare
        • april 2002
        • 125

        #4
        Hej!
        Jag har C melanistius melanistius med discus. Går utmärkt!
        Jag har också C albinoform i mitt sällskapsakvarium, men dom flästa har dött och jag har bara tre kvar. Jag tror att albinoformen är lite känsligare och svårare att ha.
        Men jag har länge undrat, att i faktan brukar det stå ca 22-26 grader. Dom lever i Sydamerika vid amazonasbäcknet osv.
        Discus lever också i sydamerika i amazonas. Men temperaturen är ca 28-33 grader. Men båda arterna lever vid amazonas, nära varandra...
        Varför då sådana skillnader?
        Jag undrar om man höjer tempen till 30 grader, vad händer med mina corydoras? Nu har jag 28 och dom mår bra.
        MvH Patrik K

        P.K
        MVH Patrik K

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Olika pansarmalar har olika krav. De lever över stora delar av sydamerika och är självklart anpassade till olika vattenvärden och framförallt temperaturer.
          Till diskus bör man välja en art som tål höga temperaturer.
          Att diskus i akvarium hålls vid så hög temperatur innebär inte alls att den lever under sådanna förhållanden i naturen. Man har sett att det är lättare att hålla dem vid högre temperatur bara.

          Mvh

          olof

          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            Jag har Corydoras Sterbai med mina diskus. 31°C för tillfället, de är pigga o glada och simmar runt som små propellrar (enl min dotter).
            Man skulle väl kunna tänka sig att översvämmade områden i Amazonas då och då skulle kunna hamna på sådana temperaturer. Hörde förresten av en odlare att hans Gibbiceps tackade för sig vid 32°C i somras...




            Kommentar

            • Nille_Pe
              Användare
              • september 2002
              • 121

              #7
              Hej!

              Tack alla ni som svarat och delat med er av era erfarenheter.
              Det verkar som att C. Sterbai ska fungera bra tillsammans med Diskus. Jag har också funderat över det som Patrik skriver att det står att Corydoras är bäst lämpade i temperaturen (ca) 22-26 grader samtidigt som de lever i Amazonas tillsammans med Diskus som ska ha några grader högre.
              Olofs kommentar om detta att det skiljer sig beroende på var i Amazonas de lever låter ju vettigt (Amazonas området är ju inte alltför litet).

              Tack igen för era svar, nu är det bara att börja klura över vilka, och hur många man ska inhandla.

              /Nille


              //Nille

              Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
              www.vaaf.se

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Panarmalar lever inte endast i Amazonas området utan över större delen av sydamerikanska kontinenten. Därför är deras krav på temperatur varierande. "Diskus lever inte i så varmt vatten i naturen som i akvarium" skrev jag i mitt tidigare inlägg. Det var kanske inte riktigt sant, iallefall inte om man får tro uppgifterna på denna, förrövrigt väldigt informativa sida:



                Några panzarmalar med rekomenderad temperatur på upp till 31 grader har jag inte lyckats hitta.

                Mvh

                olof



                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...