Tips på en sort till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bempa10

    Tips på en sort till?

    Har ett 250l kar, som det går 6st golden och 6st bright blue zebra i. Har tänkt att skaffa en grupp till nu, men jag vet inte riktigt vilken sort och hur många jag bör skaffa?? Har ni tips på mbunas som passar ihop med ovanstående? Dom har varit i karet i cirka 3v, och är fortfarande lite skygga för rörelser. Vad är lagom antal mbunas i ett 250liters? Har hört en cm fisk/L vatten, så då borde ju 20-25 vara lagom?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag tycker inte du ska ha någon mer art utan skaffa fler fiskar av de arter du har istället.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • bempa10

      #3
      Ok öka antalet i dom 2 grupper jag har, hur många är lagom till 250 liter då, vill ju inte skaffa för många. Varför inte en 3:e grupp? Finns det nån risk med 3 grupper i 250l?

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Du kan ha 7 olika par fiskar i ett 250... det är en fråga om smak.

        2 grupper om 7-8 av varje borde vara rätt ok tycker jag.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • bempa10

          #5
          ok, jo för mycket sorter tycker jag inte blir snyggt, men nu känns det karet ganska tomt med 12st i, dessutom så håller dom sig ju gärna runt sina gömmor och simmar inte omkring så mycket. Så det känns som att man kan slänga i ett 10-tal till.

          Kommentar

          • Yonaz
            Användare
            • januari 2006
            • 227

            #6
            Jag tycker du ska stoppa ned 4 golden till och sedan skaffa 2+2 aulonocara. Välj fritt vilken sort du tycker är snyggast bara. Men välj gärna någon lite tåligare sort då de klarar av ettriga mbunas bättre.
            5000 liter hemma!
            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Ett tips på aulonocara är A.jacobfreibergi otter point. snyggare aulonocara får man leta efter och den brytar av snyggt och liknadr inte de fiskar du redan har. 2 par a. jacobfreibergi ottter point, 6 golden och 6 bright blue kommer bli riktigt bra
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Fler av de du redan har eller varför inte slänga i en grupp små Ps.Demasoni. 10-20 st så där.
                Är dina Bright Blue vuxna än?? Förmodar att de inte är det ty de är av min erfarenhet rätt hårda av sig och jag tror det bara är en tidsfråga innan det smäller iom att karet är så trångt.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • bempa10

                  #9
                  Tack för tipsen!!

                  Har kollat lite på Demasoni med, men vet inte man bör ju ha minst 10st, och tror ni inte det blir lite för mycket fisk att ha 10 till? Blir ju sammanlagt 22st ciklider i 250liter. []

                  Kommentar

                  • Midas_Tom
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 809

                    #10
                    demasoni är små .. + att om de är för få så är risken stor att de slår ihjäl varandra .. 10demasoni , 6golden och 6 bright blue zebra tror jag blir bra och snygg
                    //tom

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                    Kommentar

                    Arbetssätt...