regnbågsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • powerm84
    Användare
    • april 2005
    • 67

    regnbågsciklider

    hej har nyligen köpt ett par regnbågsciklider(Apistogramma agassizi) undrar om någon vet hur dom är att odla med?

    köpte dom i halmstad hos en som mata alla sina fiskar med atemia och levande foder så dom vägra att äta något flingfoder...kommer dom att göra de när de blir rejält hungriga...vill inte börja med levande foder för jämna....
    www.nogg.se/powerm84
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Svårt att säga hur agassizi är att odla på generellt. Det finns ett flertal olika varianter, inklusive rätt hårt odlade akvariestammar/färgvarianter. Vet inte heller om de du köpt är VF eller odlade, vilket också påverkar hur "enkla" de är att odla. Apistos och flingfoder är inget jag generellt rekommenderar, men olika firrar funkar olika där. Om frysfoder går hem, så testa några olika varianter av det i stället. Kan tänka mig att någon form av sjunkande pellets kan gå ner efter ett tag också, prova t ex finsmulade Tetra Discus bits (testa med några få i början och se om de tar det).
    Vill du prova att vänja in dem på torrfoder så kanske de tar det när de är tillräckligt hungriga, men det kan ta ett tag - fullt möjligt att de hellre svälter ihjäl. Under tiden kan du lugnt glömma att få lek på dem - de kommer helt enkelt inte i lekkondition. Bra foder är en av hörnpelarna vid odling, och det är orsaken till att personen du köpte dem av matade med artemia och levandefoder. Med bra foder och bra skötsel är fler fiskar än man tror en baggis att få lek på - att få äggen att kläckas och dra upp ynglen är ett annat kapitel.

    Egentligen enkelt - med bra foder och bra vatten, så sätter jag en peng på att de leker rätt omgående, om paret är det minsta harmoniskt och karet är ok inrett. Med "torrfodertestet" så sätter jag i stället min lilla peng på att de inte leker. Snygga är de i vilket fall och man kan mycket väl ha Apistos enbart för att de är granna.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 mars 2006, 06:28.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • ovj78

      #3
      Mina Agassizii lekte inte förrens jag gav dem förberett vatten som jag sänkt ph värdet på. Därefter lekte de regelbundet tills honan dog. Men mina skulle å andra sidan vara VF så de kanske har högre krav på vattnet än vad odlade släktingar har.

      Kommentar

      • powerm84
        Användare
        • april 2005
        • 67

        #4
        tack för svaren.....

        jo givet kan man ha de för att dom är granna men de e så kul om man får yngel...

        har inan odlat på princessor och kampfiskar och ansistrus och guppy ville testa någon ny....

        först och främst måste jag få de äta som ni säger och om inget fling fungerar får jag köpa fryst...något att rekomendera....
        www.nogg.se/powerm84

        Kommentar

        • ovj78

          #5
          Fryst artemia, svarta mygg, bosmider, nykläckt artemia och räkmix är främst det jag matar mina med. Jämfört med de tidigare arterna du har odlat så är nog agassizii ganska mycket svårare.

          Kommentar

          Arbetssätt...