Mal till 200-300 liters malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Bengtsson

    Mal till 200-300 liters malawi

    Skissar lite på höstens Malawi-akvarium och har hittat ett gäng mbuna som jag gillar.
    Vilken mal (eller annan städmaskin) är lämplig att ha till detta?

    Tjejen vill ha en firre som ska vara röd då de flesta fiskar jag skrivit ner är gula eller blåa.
    Tips på röd fisk till samma akvarium (Malawi 200-300 liter).
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    jag har L260-Queen Arabesque som fungerar bra med malawi, den tar visserligen en del alger men tar även en hel del överbliven mat etc
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • januari 2006
      • 227

      #3
      En röd fin firre är Aulonocara "röd rubin". Ganska tuff också så den borde kunna klara av mbunas om du skulle vilja stoppa ned några sånna. Mal kör du ancistrus, de kommer hålla rent och fint...
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • april 2005
        • 178

        #4
        Malawi synodontisen kanske kan passa bra....
        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • juli 2005
          • 303

          #5
          Tråkigt att väldigt många ser malar som "städmaskiner" och skitätare [:-(]

          Malar behöver goda förutsättningar för att må bra, så visst har man en algätande mal så kan deras behov till viss del tillgodoses med alger i karet, men måste veta vad den aktuella malen verkligen bör äta för att må bra.
          Många verkar strunta i att vissa malar MÅSTE ha rötter av rätt sort för att överleva.

          Malar är lättskötta om man bara ger dem rätt förutsättningar.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av calle-hallabro
            Tråkigt att väldigt många ser malar som "städmaskiner" och skitätare [:-(]

            Malar behöver goda förutsättningar för att må bra, så visst har man en algätande mal så kan deras behov till viss del tillgodoses med alger i karet, men måste veta vad den aktuella malen verkligen bör äta för att må bra.
            Många verkar strunta i att vissa malar MÅSTE ha rötter av rätt sort för att överleva.

            Malar är lättskötta om man bara ger dem rätt förutsättningar.

            //Calle
            Kan du inte nämna några av de vanligaste sorterna som kräver rötter, och vilka rötter de kräver? Tror som sagt de flesta bara har dom... Jag har på senare tid börjat uppskatta mina Ancistrus som jag har! Jäklar vad de bråkar och håller på, roliga firrar faktiskt!

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Kan du inte nämna några av de vanligaste sorterna som kräver rötter, och vilka rötter de kräver? Tror som sagt de flesta bara har dom... Jag har på senare tid börjat uppskatta mina Ancistrus som jag har! Jäklar vad de bråkar och håller på, roliga firrar faktiskt!
              Som jag ser det så kräver alla malar rötter i mer eller mindre omfattning.
              Mopani är för hårt, så detta kan man inte ha för att uppfylla deras behov, utan det är Mangrove eller likvärdig som gäller.

              Det är även väldigt viktigt att alla malar har gömslen där de kan känna sig trygga.

              Efter helgens föredrag av den mest Malkunniga i Europa (Ingo Seidel) är det väldigt viktigt man INTE matar herbivore med annat än föda ifrån växtriket, då Herbovore malar är inte så kräsna, så äter dem allt de kommer över med resultatet att de inte mår bra.


              //Calle
              Senast redigerad av calle-hallabro; 29 mars 2006, 20:03.
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • Micke Bengtsson

                #8
                Som trådstartare kommer jag in i diskussionen lite igen...

                Jag tänkte inte köpa en mal för att ha denne som slav och strunta i att ge den mat eller tvinga den bo i en liten burk vid sidan av - för att släppa i den i akvariet när det behövs städas... hehe...

                Därav min fråga vilken mal som lämpar sig bäst - för att den ska få så bra förutsättning som möjligt

                Tack för alla svar

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke Bengtsson
                  Som trådstartare kommer jag in i diskussionen lite igen...

                  Jag tänkte inte köpa en mal för att ha denne som slav och strunta i att ge den mat eller tvinga den bo i en liten burk vid sidan av - för att släppa i den i akvariet när det behövs städas... hehe...

                  Därav min fråga vilken mal som lämpar sig bäst - för att den ska få så bra förutsättning som möjligt

                  Tack för alla svar
                  Aha,, och jag som trodde att du skulle ha din mail i koppel,, och flytta omkring denne i kopplet så säga,, "Sedär,, där är lite alger, Buss på nu då, såja,,, duktig mal" []

                  Orsaken till att jag svarade var att det är många som verkligen tror att man kan slänga ner malar i vilket kar som helst.
                  Utan rötter och att mata dem med rätt foder, för de ska ju äta skit
                  (Ja det är faktiskt MÅNGA som tror att det fungerar så) !

                  Jag har ingen uppfattning om vilken mal som fungerar i ett malawi kar, men ställ frågan på www.goc.se så får du nog ett korrekt svar.

                  Lycka till.
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...