Aequidens Tetramerus (Sadelciklid)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Aequidens Tetramerus (Sadelciklid)

    Hej!
    Jag var igår inne på Akvarieleasing och köpte 4 st ungdjur Sadelciklider till en nystartat 180 litersakvarium.
    Tanken är att dem ska få växa till sig och sedan gå tillsammans med mina Cichlasoma Facetum i det stora karet.
    Jag har kollat runt på internet men det finns inte speciellt mycket info om dem.
    Jag har fått fram att dem blir 25 cm vilket matchar bra med Facetum storleksmässigt.
    Är det nån här som har hållt sadelciklider och i.s.f kanske vet könsskillnader lekbeteende o.s.v.
    Tacksam för info!

    Mvh
    Danne
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Till min besvikelse (tror jag) börjar det nu gå upp för mig att det INTE är några sadelciklider jag har.
    Med lite googlande är dem identiska istället med arten Laetacara thayeri.
    Så info om dem istället är välkommet.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Rikard
      Användare
      • augusti 2003
      • 57

      #3
      surt.... jag köpte också några fiskar som Tetramerus för något år sedan som sedan visade sig vara cichlasoma portalegrensis. men är du hundra på att det inte är Tetramerus? några bilder skulle kunna hjälpa. Det finns för övrigt två varianter av tetramerus(minst!!) en med röd mun och undersida och en utan.

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Nä kollar man på fishbase.se så är mina Sadelciklider klockrent lika Laetacara thayeri.
        Googlar man dessutom lite finns det inga tvivel längre..
        Det dumma är att Laetacara thayeri förmodligen är för vek för mina Facetum och dem blir dessutom inte alls lika stora.
        Nåja dem får gå vidare i mitt 200 liters kar kanske kan det bli ett par av dem vem vet..

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        Arbetssätt...