Objektiv till Canon 300D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Objektiv till Canon 300D

    Har köpt ett 300d kamerahus och behöver köpråd på objektiv, jag har tänkt ta upp min gamla fotohobby på allvar och kommer fotografera allt från djur till landskap, porträtt till närbilder.

    Föredrar fasta objektiv men tipsa gärna om bra zoomar också, eftersom jag har en tajt ekonomi för tillfället så har jag inte råd med objektiv som kostar flera tusen/st.

    Jag har bara skummat igenom det enorma utbudet lite snabbt och såg att det finns en "porträttglugg" för under 1000:- Canon EF 50mm f/1.8 II någon som har erfarenheter av den?

    Undrar också om kameran som klarar av CF 2 kort verkligen kan utnyttja den snabbare hastigheten i de korten? Har hört att så inte är fallet men fler omdömen välkomnas då man inte bara ska lyssna på en persons åsikter
    Senast redigerad av malplacerad; 26 mars 2006, 13:10.
    ||||
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Ursprungligen postat av malplacerad
    Jag har bara skummat igenom det enorma utbudet lite snabbt och såg att det finns en "porträttglugg" för under 1000:- Canon EF 50mm f/1.8 II någon som har erfarenheter av den?
    Det är ett jättetrevligt objektiv, oerhört prisvärt och tecknar jättefint och skarpt. Lite plastig kvalitetskänsla men helt ok för priset. Inget att tveka på tycker jag.

    Några exempelbilder, tagna inomhus utan blixt:





    /Jonas
    Senast redigerad av salo; 07 april 2006, 12:06.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • malplacerad
      Användare
      • maj 2005
      • 877

      #3
      Det blev ovanstående objektiv, är nöjd som tusan, härnäst siktar jag på ett macroobjektiv, fina bilder salo
      ||||

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Off Topic

        Måste kolla om vi har glass i frysen, vart sugen nu när Salo visade en sån fin glassbild! :-)
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Haha, glass är aldrig fel oavsett tid på dygnet, käkade nyss lite pistageglass, smaklig spis wilhelm.
          ||||

          Kommentar

          Arbetssätt...