hur bäst säkra yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    hur bäst säkra yngel?

    Jag har den senaste tiden haft ganska mycket oflyt i mitt västafrikakar. Mina två Pelvicachromis Taeniatus par har tydligt trivts med sin partner men aldrig kommit till skott. För några helger sedan så lyckades det ena paret ha ihjäl det andra paret och jag började bli nervös för att jag aldrig skulle få några yngel alls.

    Strax efter att ena paret försvunnit försvann det andra paret i ett par dagar och nästa gång jag fick se dom så var hannen tydligt sjuk. Han stod och flämtade i flera dagar och trots medicinering, vattenbyten mm så dog han så småningom. En ensam hona kvar med andra ord ... []

    Till min stora lycka så såg jag henne idag valla runt ett litet moln med yngel. De lyckades alltså till slut trots allt!

    Så ... hur gör jag nu bäst för att säkra att jag verkligen får några fiskar som växer upp ur den här kullen. Ska jag ta ut ynglen från stora karet eller ska mamman få hålla dom där? I övrigt innehåller karet för närvarande 5 microsynodontisar som verkar sugna på yngel och några tetror som mest är livrädda. Det är riktigt häftigt i sig att få se mamman styra runt ynglen bland olika gömställen men jag skulle så gärna se att några av ynglen faktiskt klarade sig till vuxen ålder.
    /Mikael
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Häpp,
    trist men inte ovanliga händelser med många dvärgciklider. Vill du vara säker på att kunna dra upp ett gäng yngel och har andra firrar i karet som kan vara hungriga, så är det flytt/skydd som gäller. Har gjort det med Nanochromis, efter liknande erfarenheter som du. Nanochromis-yngel är rätt lika i size och beteende som Pelvicachromis, så det borde funka att göra som jag gjorde:

    Förbered ett kar på säg 20-50 liter med inkört filter och vatten från karet där ynglen går. Sug upp ynglen försiktigt med hävert ner i en hink eller direkt ner i yngelkaret, om det står i närheten. Koppa annars in dem lugnt och stilla om du behövt flytta dem (enklast i hinken du sög ner dem i). Mitt yngelkar var helt utan inredning, och med ett Tetra-billimodell på filter. Tror det är en fördel att ta med lite grus/lite växter från ursprungskaret (skölj av det försiktigt i akvarievattnet), räcker gott med en bottenskyla om någon millimeter. Många ciklider och malar uppskattar inte en glasbotten fullt ut och de kan dessutom gå och gnaga på både grus och växter för att få lite käk.

    Mata med artemia, micro-mask, finsmulat torrfoder, gärna flera gånger om dagen, så kommer de garanterat att växa upp snyggt och fint. Vänta någon vecka med att byta vatten och byt bara lite till en början. Ljus över karet är inte nödvändigt, räcker fint med infallande ljus från fönster. Många firrar blir lite tryggare i mörkare utrymmen.

    Sedan är det bara att köra på och hålla tummarna för att könsfördelningen i kullen är någorlunda jämn. Kan vara ett stort problem med de firrarna. Du kommer säkert inte att få med alla yngel heller när du provar att suga upp dem, yngelmolnet brukar splittras så fort något närmar sig. Spelar ingen roll, då honan troligen kommer att valla in de yngel du missar och fortsätta försvara dem. En 30-40 yngel borde du kunna få upp i ett svep i allafall, resten kan få gå kvar i det stora karet - lyckas honan försvara dem så har du bara en extra garanti för att få upp några yngel i vuxen size.

    Ett annat alternativ är att du gränsar av yngelstimmet med något som skyddar mot de andra firrarna (plocka ut honan utanför avspärrningen för säkerhets skull). Ett plastkar med utsågade stora hål där man limmar på finmaskigt nät kan funka bra, eller bara dra ner det i ursprungskaret och låt det flyta runt där (helst inte direkt under ljusrampen, det gillar de inte). Klokt att dra in ett luftdrivet filter även i en sådan "kammare". Matning som ovan, men var lite försiktig med vattenbytena ett tag framöver.

    En verkligt häftig grej med många Pelvicachromis är att reviret verkar vara flyttbart, i allra högsta grad. Stämmer säkerligen in på många andra dvärgciklider också. Reviret är helt enkelt ovanför ynglen, och när de drar runt och letar mat så försvaras skocken och reviret flyttas allt eftersom ynglen rör sig. Även skoj att se när de gräver sina små "nattgropar" och vallar in ynglen där inför att ljuset släcks. De har visst det rätt bra pejl på vad klockan är slagen...

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 mars 2006, 10:45.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Halloj!

      Tackar för svaret. Vid vilken storlek brukar du flytta dom? Direkt när de är frisimmande utan gulesäck eller ska man vänta lite? Skulle tro att mina är 2 mm och har släppt gulesäcken redan.
      /Mikael

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Detta är inget jag pysslar med särdeles ofta, senast det hände var det många år sedan. Vet inte om det spelar någon roll om de har gulesäck eller inte - principen är ju att flytta dem när de är rätt stora egentligen, men för att rädda arten så får du kanske frångå det. Bättre att några dör i en flytt än att alla blir uppätna, jue.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...