Still rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Lundqvist

    Still rookie

    Efterlyste tidigare råd till fiskar att fylla mitt 400 l akvarie med. Efter ha studerat alla förslag och kikat igenom artbeskrivningarna har jag landat på följande uppsättning.

    Labidochromis caeruleus
    Pseudotropheus demasoni
    Hemichromis lifalili
    Sciaenochromis fryeri


    Vad sägs om den uppställningen?
    Hemichromis är ingen Malawi men det struntar jag i, jag tycker den är snygg!

    Fungerar uppställningen?
    Hur många av varje sort?
    Är det för många sorter?
    Ligger alla i samma skikt i karet?
    Andra förslag?
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    10 golden, 15 demasoni och 1+2 av fryeri kanske?

    Kommentar

    • Mats Lundqvist

      #3
      Är det "stilbrott" med Hemichromis?
      Varför så få Fryeri?

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Har du fler hanar kanske de börjar slåss och sen är ju honorna så fula. Akvariet är ju inte så himla stort men om du köper en ungdjursgrupp kanske det fungerar?. Jag tror rödcikliden kan sabba det för golden men det är ju bara vad jag tror.

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Om du skall ha karet bara för att det skall vara snyggt, utan att odla fisk, så kan du ha flera Fryeri! Hanar menar jag då, jag hade 10 hanar med 5 honor i ett 375! inte fullvuxna riktigt, men det funkade! Hanarna färgar bättre om det finns fler hanar i karet! De är inte så ilskna av sig!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Instämmer för föregående, ett helt gäng fryeri-hanar är det snyggaste man kan ha i ett akvarium.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              I ett sa pass stort akvarium sa har jag svart att tro att de roda juvelcikliderna skulle kunna gora sa mycket skada om inredningen ar vettig. Jag kanner folk som haft golden med (ej jattestora) guldsom utan storre problem.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • PatCash
                Användare
                • september 2005
                • 29

                #8
                Hej

                Jag skulle personligen aldrig blanda in en västafrikansk djungelciklid med de övriga (men det är ju bara vad jag tycker). Ett alternativ är ju att starta ett västafrika-kar med H.lifaili (eller någon annan Hemichromis och lite kongotetror!). Hemichromis kan ju ha en helt vanvettigt stark röd färg när de färgar ut. Problemet är väl aggressiviteten

                Kommentar

                • Mats Lundqvist

                  #9
                  Okej,
                  Om jag förstår det rätt så är det Hemichromis som är problemet.
                  Ett, för att den är fel i isotopen. Två, den är aggresiv. Vilket kan ge problem för Golden.
                  Mitt första mål med karet är att det ska vara snyggt, sen ska det ju självklart ochså fungera.
                  Uppfödning och korrekta isotoper kommer ev senare. Sånt känner säkert ni veteraner till hur det kan gå.
                  Karet är nystartat och det är yngel jag ska köpa.

                  Måste/bör jag alltså avstå från Hemichromis? (Pga av aggresivitet)
                  Vad menar du Ola med vettig inredning?
                  Har idag 10 st Golden: Flera Ahli hanar låter fint! Hur många fiskar av varje art ska jag komplettera med?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...