ett brinnande intresse för ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    ett brinnande intresse för ciklider

    jag hittade en 8 år gammahttp://www.gcg.se/arkiv/tidningsartiklar/janne.pdfl tidningsartikel om en ciklidgalen kille som bodde i mölnlycke utanför göteborg på göteborgs ciklidgrupps hemsida. det lite roliga med den artikeln var att han hade klämt in 60 akvarium i hans friggebod på tomten och nu ville han inte ha mera akvarium.
    nu åtta år senare har han byggt ett hus med en källare som han inrett för att bara ha fiskar i och han har 150 akvarium i den källaren. undrar var zaphi har hittat den artikeln. lite roligt var det att slå upp göteborgsposten och se mina vildfångade moliro på första sidan. mvh jannehttp://www.gcg.se/arkiv/tidningsartiklar/janne.pdf
    Senast redigerad av malawijanne; 24 mars 2006, 13:42. Anledning: lägga in en länk
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Kul läsning Janne! Har/hade du verkligen akvarier fästa i taket? Hur många akvarier har du tillverkat själv och vad kostar det att tillverka ett eget kar i ok storlek?

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      jo jag hängde faktiskt 2st 2oo liters i taket, det var lite ont om plats.
      jag skruvade 2tum x4tum i taket så gjorde jag en ram utav 2tumx4tum på högkant och 22mm spånplatta, enda fäst punkten var itaket det var redan fullt under, ja att den friggeboden inte rasade ihop. det var rätt så fuktigt för jag hade ingen vidare ventilation. ang göra egna akvarium så gjorde jag rätt så små baljor från 50 liter till 200 liter. men jag fick glaset av en glasmästare så det kostade bara silikonet plus jobbet

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Alltså...en stilla undran...Du måste sett fiskarna underifrån eller? Knöligt att fånga fisk också måste det ju varit?

        Inte helt fel att få glas för att göra egna burkar! *S*

        Har du dom kvar eller har du bara inköpta kar nuförtiden?

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          ja några håller fortfarande, men en del har jag bytt ut för att det var fel mått på dem, ja fånga fiskar var ju ett problem men värre var det att byta vatten, men allt går att lösa med lite elrör och slangar. mvh janne

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hehe...innovativt iallafall...men kanske inte mer än en nödlösning. Det är dock ganska kreativt att sätta upp dom i taket istället för att slopa dom helt. Hur som helst så är det jäkligt roligt att läsa artikeln!

            Man blir ju än mer lockad att ta en tur till Mölnlycke på lite gott kaffe...och några timmars akvarietittande...hehe...du får snart ta inträde Janne! ;-)

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              ...undrar var zaphi har hittat den artikeln.
              Jag har mina källor :-) Nah, men det va nog Sellering som skickade den till mig. Den har legat där sedan sajten startade Janne, vilket tyder på att du inte besöker den så ofta

              GCGs arkivsida kommer växa mycket nu framöver. Vi skall bland annat lägga upp reportage från alla våra akviviteter, så gott det går iallafall...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                ja stefan du är alltid välkommen mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  ja zaphi det har varit ett turbulent år som du vet, men jag ska bättra mig

                  Kommentar

                  Arbetssätt...