Bästa filter till yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Bästa filter till yngelkar

    Hejsan!

    Behöver tips på billigast/bästa filter till 60L yngelkar, Idag kör jag med 2 små eheim innerfilter, med nackdelen med dessa är att dom blir ganska snabbt igensatta och behöver rengöras ganska ofta. Finns det någon som har en bättre lösning på filter så kom gärna med tips och en förklaring på vad som krävs och hur man konstruerar detta på bästa sätt.
    Jag är inte så insatt i detta med luftdrivna filter så jag behöver vägledning.

    Jag har bara Mbuna yngel i dessa kar
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Man kan sätta en hel blåfiltermatta längs med kortsidan och sedan göra ett hål i den och ha elrör genom mattan och driva det med luft

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Se mitt mail. Går fint att klistra in det här också om du vill sprida det.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ett klassiskt "vaddfilter" med filtermatta istallet for vadd, ta bort "locket" (fin filtermatta kan vara en ide for sma yngel, men svar att fa tag pa eftersom att den radande konsensusen ar att den ar vardelos). Det ska ha varit igan i ett annat akvarium ett tag forst.

        Sedan skriver du att det kloggar igen. Vad har du i akvariet bortsett fran yngel?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag har också gjort som Lennie och kör med luft. Det lär dock inte vara det billigaste alternativet. Frågan är om inte det billigaste är att köra ett luftdrivet billifilter, typ: http://www.nutro.se/Products/Product...SectionId=2057

          Jag har iallafall en luftpump som driver 8 kar. Det är en Resun LP-40. Funkar bra men behöver nya membran nu efter 2 år.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag tror det är svårt att komma billigare och enklare undan än lufdrivna filter och en fet luftpump. Vettiga luftpumpar, tysta och med bra kapacitet finns t ex på Cichlidecenteret:

            Akvarieudstyr købes i en rigtig Akvariebutik - Kig forbi en rigtig akvariebutik - Masser af fisk,foder og godt grej til faste lave priser - Vi ses


            Spana in webshopen och "Luftpumper". En Resun LP40 fixar mycket och kostar 495 DKK där. Månne går det att ordna inköp och transport billigare än direktbeställning och frakt.

            Den finaste varianten av filtermatta går annars bra att beställa hos de flesta zoo-handlare som köper något från Simontorp i allafall. Jag är inte med på att den skulle vara dålig generellt, allt handlar om vilket mål man har och vad man vill använda materialet till.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Jag kör med bottenfilter som drivs med hjälp av luft. Funkar kanon och inga filter som ynglen kan gömma sig bakom när man ska fånga mm. I ett 60 liters funkar det fint med ett B-filter av den lite mindre storleken. är typ 15x25cm
              Senast redigerad av Falköping Andreas; 24 mars 2006, 13:32. Anledning: stavfel!
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...